Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
För den som ändå åker till Gekås i Ullared så kan jag tipsa om att de har väldigt bra priser på Sonax "röda metallburkar", kostar hälften av vad ex stormarknaderna tar för dem. Gekås har även mycket bra priser på Mobil helsyntets olja.
Användarvisningsbild
av Driver64
NicklasO skrev:Den gamla silikonsmeten som finns i sonax plåtburkarna är enligt mig ren skit, och anledningen till att dem vunnit bilsport och andra tidningars test är enligt sundt förnuft och många källor pga deras reklambudget i tidningarna..
Det är alltså silikon i Sonax "gamla" produkter, t.ex. Sonax Flytande Hårdvax?
Bild
av NicklasO
Ja, iaf var det det, har dock inte användt det på många år men antar det är detsamma innehåll.

MVH/
av Lindfalas
Driver64 skrev: Det är alltså silikon i Sonax "gamla" produkter, t.ex. Sonax Flytande Hårdvax?
Bild
Juppz i den gamla serien är det silicone.
Därför bör man övergå till den nya serien utan silicone.
Skillnaden är inte speciellt stor eftersom den nya serie har mycket carnuba vax i sig istället.

Det man kan även säja att det gamla inte är så hållbar, men att det vinner mycekt tester beror helt på att de jämförs med andra konsumentprodukter och att det oftast är glanstal de är ute efter och pärl effekten..
Där är Sonax hårdvax mycket svår slaget. Detta gäller även proffs produkter.

Är ju rekonade till arbete och kan lätt jämföra detta.
Händer titt som tätt man lägger på hårdvax( den nya utan silicone) just för det får en sån otrolig glans. visst håller det inte mera än 3 månader eller nått, men det bero helt på den som äger bilen hur den tvättar den.
Fördelen med det är att det är extremt lätt att lägga på.
Har du väl polerat bilen odrentligt en gång så kan du bara tvätta av den ordentligt och sen lägga på mera vax. Då kan jag lova att det håller länge och den blir fin.
När jag privat gjorde det förr la jag ofta på många lager för att det skulle bli blankare och hållbarheten hög.
Var dock ofta på "sommar" bilar jag gjorde det på..
Då är inte längden på skyddet lite viktigt utan det är blankheten som är viktigt. Där har andra produkter fortfarande mycket svårt att slå hårdvaxet.

Greetz
Användarvisningsbild
av Driver64
Tack för informationen. :) Hade jag vetat att det var silikon i denna produkt (borde ha stått på förpackningen tycker jag!) så hade jag aldrig använt den eftersom det lär kunna ställa till med problem vid en eventuell omlackering. Eller har jag bara fått för mig att silikon på lacken kan ställa till med problem?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Driver64 skrev:Tack för informationen. :) Hade jag vetat att det var silikon i denna produkt (borde ha stått på förpackningen tycker jag!) så hade jag aldrig använt den eftersom det lär kunna ställa till med problem vid en eventuell omlackering. Eller har jag bara fått för mig att silikon på lacken kan ställa till med problem?

Kompisen lämnade in en bil för omlackering & pga att lacken behandlats med någon typ av teflon produkt så innebar det merjobb för billackeraren....så, visst verkar det stämma.
av NicklasO
Sonax gamla vax innehåller flyktiga silikoner och kan därför sabotera vid omlackering, lika dant med 99% av alla konsument interiör wipes bumbershine etc innehåller flyktiga silikoner.

Emulgerade silikoner finns i många produkter men då dem inte har negativa egenskaper när det skall målas så klassas dem så länge det inte övergår en viss % som silikonfria.

Ang sonax så har jag kört lite med deras proffserie, men föredrar Smartabs produkter som jag arbetar med dagligen.

MVH/
av Lindfalas
V70BiFuel03 skrev:
Driver64 skrev:Tack för informationen. :) Hade jag vetat att det var silikon i denna produkt (borde ha stått på förpackningen tycker jag!) så hade jag aldrig använt den eftersom det lär kunna ställa till med problem vid en eventuell omlackering. Eller har jag bara fått för mig att silikon på lacken kan ställa till med problem?

Kompisen lämnade in en bil för omlackering & pga att lacken behandlats med någon typ av teflon produkt så innebar det merjobb för billackeraren....så, visst verkar det stämma.
Är lite överdrivet bara..
I dagens läge vet alla lackare att man skall göra rent ordentligt..
Är rutin för dem.
Betyder ej mer jobb för dem.
Har de sagt det gå till en annan lackare.
Teflon är heller ingen större problem med.
Emulerande silicone är trots allt även det silicone trots vissa vill förneka det, men det är inte lika illa som det flytiga siliconet.
Miljömässigt klassas det fortfarande som miljöfarligt..
Så vill man undvika silicone så undvik all typ av silicone.

Greetz
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Lindfalas skrev:
V70BiFuel03 skrev:

Är lite överdrivet bara..
I dagens läge vet alla lackare att man skall göra rent ordentligt..
Är rutin för dem.
Betyder ej mer jobb för dem.
Har de sagt det gå till en annan lackare.
Teflon är heller ingen större problem med.
Emulerande silicone är trots allt även det silicone trots vissa vill förneka det, men det är inte lika illa som det flytiga siliconet.
Miljömässigt klassas det fortfarande som miljöfarligt..
Så vill man undvika silicone så undvik all typ av silicone.

Greetz

Aha, bra att få lite "inside info" från de invigda :). Man står sig ju rätt så slätt när mekanikern/billackeraren hävdar någonting.....ungefär som om tandläkaren efter att ha undersökt en säger si & så....... Finns ju inget sätt för en vanlig Svensson att veta om det stämmer eller inte.
av Lindfalas
V70BiFuel03 skrev: Aha, bra att få lite "inside info" från de invigda :). Man står sig ju rätt så slätt när mekanikern/billackeraren hävdar någonting.....ungefär som om tandläkaren efter att ha undersökt en säger si & så....... Finns ju inget sätt för en vanlig Svensson att veta om det stämmer eller inte.
Sant, men som vanligt är det bra att försöka läsa på ämnet innan man lämnar in bilen.
Finns för mycket "fusk" i alla brancher och man blir inte förvånad längre när man hör konstiga saker.

När det gäller lack är det ju ganska enkelt att förstå att man måste göra en bra gund innan man lackar.
ÄR bilen gammal måste man ju förutsätta att det kan vara vad som helst på lacken.

Gör man ett bra jobb så skiter man oftast i historien av bilen, utan koncentrerar sig på att göra det bästa man kan. Då spelar det ingen roll vad som legat på lacken....

Greetz
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]