Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:
Lucif3r skrev:Handlar inte om att skrämmas, utan ren fakta om vad som kan hända.
Jag har haft ett växellådsras på gamla 945an där bakhjulen tvärlåste sig.... Inte kul kan jag säga... Tänk då en framhjulsdriven bil som låser sig på exakt samma sätt(om inte ännu värre) vid mindre lämpligt tillfälle. Med låsta bakhjul har du iaf lite styrning kvar, låsta framhjul kan du ratta bäst du vill, bilen går rakt ändå. Speciellt med ett påskjutande släp.
Har du manuell låda och är en fruktansvärt van förare så kanske du hinner trampa ner kopplingen och återfå lite styrning, innan olyckan är ristad i sten.
Ja då blir det värre ifall växellådan skär på en framhjulsdriven bil för då kan man ju inte ens frikoppla utan det går rakt fram hur man än gör men visst lite spänning när man kör är ju alltid skoj :lol:
Men fy f-n alltså... :-O)
Särskilt kombinationen automat+framhjulsdriven också....
av volvo244gle
Jag bytte kamremmen på min 245 DL -77 nyligen. Den gamla remmen såg jättefin ut och var helt sprickfri. Tills jag tog loss den och nästan kunde bryta av den mellan fingrarna! Remmen var även såpass uttänjd att spännaren knappt ens snurrade med runt.
Kanske det som hindrat den från att smälla av, men å andra sidan så känns det helt otroligt att den inte har kuggat över. ?:-/

Vet med all säkerhet att remmen i fråga inte är bytt under de 8 år som jag ägt bilen, och innan dess hade den visst stått still bra många år...
Ingen fara på taket med en gammal B21:a dock. Den motorn hade bara stannat utan några skador.
Värre på en 850 där kolvar och ventiler kommer krocka med ödesdigra konsekvenser för motorn.

Håller både tummar och tår för att din rem håller ihop några mil till då innan byte.
Lite spänning i vardagen livar upp. :-)-)
av Schmoyoho
Lucif3r skrev:Ingen risk för personskada..... Det kommer slå tvärstop när remmen går av, har man då en bil bakom sig som kanske inte är 100% uppmärksam, eller möte i kurva, är risken stor att det blir kollision.
Tvärstopp? Jag trodde all rörelseenergi från bil (och släp, blir väl inte långt från 3 ton bil+släp) skulle orka böja ventilerna ur vägen så att motorn fortfarande går runt. Fattar inte vad som ska orka låsa framhjulen? Även på en automat går det väl att peta över till neutral, om det nu går i lite lägre fart och man hinner reagera...
Lillarapunzel skrev:Det "kan hända" att det var pappa som både köpte bilen till mig och ska bekostar allt löpande............. :roll:
Men jo, det är väl egentligen bara att skjuta problemen framför sig. Men samtidigt är vi en väldigt aktiv familj med extremt fullt upp hela tiden. Vi har t.ex. inte ens hunnit byta till sommardäck på Skrot-Skodan (våran förstabil) än, och då är det ändå valborg i övermorgon. Dessutom är vi ju mer eller mindre "beroende" av Blå också, så att ha den stående inne på verkstad i en vecka för att byta kamrem känns ju lite sådär också (pappa vill inte byta den själv, fråga mig inte varför!).
Jag litar på att Lucif3r har rätt om att hjulen låser sig och under försättningen att det inte tar längre än att bilen får stå några dagar inkl. en arbetsdag på verkstaden tycker jag allt vad kamremmen känns ganska ur världen, eller? Finns det fler anledningar att skjuta på det?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lillarapunzel skrev:
DayDreamer skrev:
Lillarapunzel skrev: Visste du inte att jag var tjej?! :shock:
Haha trodde namnet "Lillarapunzel" skvallrade rätt bra om det men...
Har faktiskt inte tänkt något på namnet om jag ska vara ärlig :mrgreen:
Hahaha ok! Min förutfattade mening om dig är att du är en man i medelåldern :mrgreen:
Hade du kollat min profil så hade du sett att jag är bara 21år :wink: :mrgreen: Men du gissade rätt på man iaf :-)-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lillarapunzel skrev:
DayDreamer skrev:
Lucif3r skrev:Handlar inte om att skrämmas, utan ren fakta om vad som kan hända.
Jag har haft ett växellådsras på gamla 945an där bakhjulen tvärlåste sig.... Inte kul kan jag säga... Tänk då en framhjulsdriven bil som låser sig på exakt samma sätt(om inte ännu värre) vid mindre lämpligt tillfälle. Med låsta bakhjul har du iaf lite styrning kvar, låsta framhjul kan du ratta bäst du vill, bilen går rakt ändå. Speciellt med ett påskjutande släp.
Har du manuell låda och är en fruktansvärt van förare så kanske du hinner trampa ner kopplingen och återfå lite styrning, innan olyckan är ristad i sten.
Ja då blir det värre ifall växellådan skär på en framhjulsdriven bil för då kan man ju inte ens frikoppla utan det går rakt fram hur man än gör men visst lite spänning när man kör är ju alltid skoj :lol:
Men fy f-n alltså... :-O)
Särskilt kombinationen automat+framhjulsdriven också....
Det är nog ganska lika som med en manuell låda finns det bara olja så brukar allt gå bra så klart. Hoppas att du har kollat oljan i växellådan på din bil om du nu har automat, oljan ska ha en färg av hallonsaft och ligga inom markeringarna gör den det så är det bara att köra på (D)
av Lillarapunzel
Daydreamer:
Haha ojdå! Då är du ju inte så mycket äldre än mig haha....
Trodde det bara var jag (tjej, 97a) + en bunt medelålders män på det här forumet :lol:
av Lillarapunzel
[/quote] Det är nog ganska lika som med en manuell låda finns det bara olja så brukar allt gå bra så klart. Hoppas att du har kollat oljan i växellådan på din bil om du nu har automat, oljan ska ha en färg av hallonsaft och ligga inom markeringarna gör den det så är det bara att köra på (D)[/quote]

Pappa kollade den...Den ser ut som grusig Coca-Cola och har vad vi vet aldrig blivit bytt... :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lillarapunzel skrev:Daydreamer:
Trodde det bara var jag (tjej, 97a) + en bunt medelålders män på det här forumet :lol:
Haha ok :-DD
Lillarapunzel skrev:
Det är nog ganska lika som med en manuell låda finns det bara olja så brukar allt gå bra så klart. Hoppas att du har kollat oljan i växellådan på din bil om du nu har automat, oljan ska ha en färg av hallonsaft och ligga inom markeringarna gör den det så är det bara att köra på (D)[/quote]

Pappa kollade den...Den ser ut som grusig Coca-Cola och har vad vi vet aldrig blivit bytt... :roll:[/quote]
Ok då får du byta olja i lådan sen också men kamremmen är det viktigaste just nu lådan klarar sig ett tag till :)
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:
Lillarapunzel skrev:Daydreamer:
Haha ok :-DD
Lillarapunzel skrev:
Det är nog ganska lika som med en manuell låda finns det bara olja så brukar allt gå bra så klart. Hoppas att du har kollat oljan i växellådan på din bil om du nu har automat, oljan ska ha en färg av hallonsaft och ligga inom markeringarna gör den det så är det bara att köra på (D)
Pappa kollade den...Den ser ut som grusig Coca-Cola och har vad vi vet aldrig blivit bytt... :roll:[/quote]
Ok då får du byta olja i lådan sen också men kamremmen är det viktigaste just nu lådan klarar sig ett tag till :)[/quote]
Haha jo, jag vet att vi får göra det. Det står förövrigt i första inlägget på sid. 1 allt som behöver fixas med bilen... Trots att vi ägt den i 3,5 v har vi inte hunnit med ett jota än dock... :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Schmoyoho skrev:Tvärstopp? Jag trodde all rörelseenergi från bil (och släp, blir väl inte långt från 3 ton bil+släp) skulle orka böja ventilerna ur vägen så att motorn fortfarande går runt. Fattar inte vad som ska orka låsa framhjulen? Även på en automat går det väl att peta över till neutral, om det nu går i lite lägre fart och man hinner reagera...
Det som kan hända är följdskador på kolvar och stakar. T ex så kan stakarna bli krökta så kolvarna kilar sig fast i cylinderväggarna, dom kan gå varma så dom mer eller mindre svetsar sig fast i väggarna, låser hela vevhuset dvs.
Visst, möjligheten är stor att det släpper efter en stund med påskjut, men då kan det mycket väl redan vara för sent.

Nu säger jag inte ATT det blir så när kamremmen havererar, men det KAN bli så. Oftast blir det bara ventilsallad och ev. ett par kolvar som blir skrot.. Men, som sagt, det KAN bli värre.
Och jag är väl av den åsikten att om man vet om att ens bil har ett allvarligt fel, i det här fallet en kamrem/rullar som skulle ha rasat för 5år sedan, så finns det ingen ursäkt i världen att ta ut nämnd bil i trafiken och riskera andra trafikanter.
För att vara riktigt kall så 'skiter jag fullständigt' i föraren av den defekta bilen, men blanda inte in oskyldiga trafikanter i idiotin.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 159

Ja det där med att borra är inte helt ri[…]

Jag har hört det går att ta bort den fu[…]

230fk går snålt

Vad styr uppfetningen av blandningen då vid […]

Slänger in en fråga och hoppas att de[…]