Vid stadstrafik så har vikten störst inverkan, medan luftmotståndet inte spelar någon stor roll. På långkörning blir det i princip tvärt om. Vid körning på plan motorväg så spelar vikten väldigt liten roll, medan luftmoståndet spelar stor roll. Nu är det en del backar och accelerationer även vid vanlig landsvägskörning så vikten är inte helt oväsentlig -- men vid högre hastigheter är det primärt luftmoståndet som ger bränsleförbrukningen.
V9097 har redan gett cw-värdet för S90 och V90 (0,28 respektive 0,31). Tittar du på t.ex. BMW 5-serie så är cw-värdet för sedan 0,28 och 0,31 för touring.
Det verkar helt klart som om biltillverkarna har betydligt lättare att designa en sedan med lägre cw-värde än en kombi. Om inte cw-värdet är uppgett är det enkelt att få en uppfattning om luftmoståndet genom att titta på topphastigheten för sedan och kombi av samma model med samma motor och kraftöverföring. Om du gör det kommer du att upptäcka att för BMW, Mercedes och Audi så har sedanen alltid högre topphastighet.
Högre topphastighet (lägre luftmotstånd) kan direkt överföras till lägre bränsleförbrukning vid höga hastigheter, vilket märks mest vid motorvägskörning. Nu är skillnaden i och för sig inte stor, det rör sig i de flesta fall om centiliter. Så valet mellan sedan och kombi bör nog inte baseras på bränsleförbrukningen.
