Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1071658
har kollat jordningar.
har kollat säkringar.
har försökt följa kablaget så gott de går och hittar inget fel.

Ska det sitta något relä till detta någonstans?
Det är alltså bara fram. bakljuset lyser och instrumenterings-belysningen fungerar.

Besiktade nyss och dom måste slutat fungera när bilen stått. Den har stått i varmgarage över vintern.

244 gle -84
#1071695
Har du någon multimeter? I detta läget är det en sådan som gäller. Naturligtvis skulle det vara 100 gånger lättare med ett kopplingsschema också. Men om du inte har det får du följa dom aktuella kablarna från dom kända spänningspunkter du har. Sedan få du gå "utåt" mot lamporna. När spänningen tar slut har du hittat felet.

I ditt ställe skulle jag ha skaffat Volvos blåa GörDetSjälv-bok för 200-serien. Där har du kompletta kopplingsscheman från 1976 t.o.m 1986. Och det är alltså Volvos egna uppgifter. Inte någon översättning från någon utländsk "piratbok".

Så här ser boken ut: http://www.tradera.com/item/343690/2522 ... -item-main
#1071704
Jo jag har multimeter, men kan ja får inte fram något vettigt med den. Har iofs inte hållt på mer än någon timme sammanlagt, så han inte bli så våldsamt mycket mätande härs och tvärs..

Vet du om det är likadant på 245 glt -84? I så fall kanske jag kan ställa dem bredvid varandra och mäta mig fram på så sätt..?
#1071738
Nej, hur det är på olika årgångar vågar jag inte uttala mig om. Däremot kan jag berätta om kopplingsschemorna i boken. Jag hade en sådan bok tillsammans med bilen. Dom första årgångarnas kopplingsschema tillsammans med detaljförteckning (förklaring på vad det var för en pryl som hade ett nummer på schemat) hade 2 A4-sidor. Sista årgången i boken, 1986 hade 4 A4-sidor! Kopplingsschemat hade alltså vuxit så mycket under tio år. Nu var det i och för sig varianter på olika utländska marknader, men det var bara enstaka detaljer. Men 4 A4-sidor.
Tänk då på dagens bilar. Det är väl en hel tjock A4-pärm till varje bilmodell?

Men gör ett försök. Börja vid den aktuella säkringen. Mät där mellan utgången på säkringsplinten och till jord. Följ sedan den kabeln som du anser går till lamporna och mät på nästa skarv eller koppling. Alltså mellan kopplingspunkten och jord. Så länge du har 12 volt vid dom här mätningarna är allt gott och väl. Försvinner spänningen på nästa mätpunkt så har du ett fel på ledningen dit. Tänk på att kabelfärger kan ändras i skarvplintar och andra ställen. Så det gäller att ha koll på att man är på rätt kabel också.
Man kan ju också tänka sig att om en kabel har lossnat, flatstiftet har "halkat av" eller att den har oxiderat av (inget otänkbart) så har du ju möjlighet att upptäcka detta nu. Och det ger ju en hint om att kolla alla dom andra kopplingspunkterna också. Har dom börjat lossa nu efter 30 år på dom aktuella lamporna, så är dom nog på väg bort på dom andra kopplingarna också?
#1071740
båda är ju -84 så ;)
ja jag får ta mig en ride igen med multimetern och kolla. störande att kablarna eventuellt byter färg!?

sen är den här bilen en av dom mest välskötta och omhändertagna jag sett. nästan inget är speciellt slitet eller rostigt iaf. 21 000 sommarmil. har väll sett någon DL i nära på exemplariskt skick någon gång, men va är charmen med en snikmodell om man har en GLE i garaget? ;)
på bilprovningen idag gick han bara runt bilen och sparkade på däcken typ och kollade under. sen mätte han avgasena, klart :)

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]