NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
goddamnswede skrev:Om du absolut måste benytte bilen, kjør med oljestikkan uppe, så att veivhuses kan andas.
Hvis ikke kan du blåsa ut oljeseal på vev eller kammar..
Tack för tipset. Oj, det låter inte bra alls. Bäst att fixa det så snabbt som möjligt då.
av pavan
Hjälp!!!! Helt plötsligt efter att ha åkt en sträcka på ca, 3 mil dök meddalandet "nedsatt motoreffekt" eller "nedsatt motorfunktion" upp på displayen, och bilen är seg och går max typ, 60 kmh.

Kan detta ha samband med det konstaterade (tror jag) felet med oljefällan??
Eller beror det på något annat? Vad i sånt fall kan det vara??

Detta var inget roligt meddelande måste jag säga.
Tacksam för hjälp!!
av Triad
Ja garanterat. Just den motorn är känslig för lågt vakuum eller nära atmosfärs tryck. Vanligt med felkoder på LMM om där är hål på tex vevhus slang. Och nu kör du ju med oljesticka uppe och defekt oljefälla.......

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk
av pavan
Triad skrev:Ja garanterat. Just den motorn är känslig för lågt vakuum eller nära atmosfärs tryck. Vanligt med felkoder på LMM om där är hål på tex vevhus slang. Och nu kör du ju med oljesticka uppe och defekt oljefälla.......

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Jag kommer precis från bilen och har läst av den med VIDA, har inte hunnit gå igenom felkoderna, men det var några aktiva felkoder. Jag misstänker att en av felkoderna är felkoden som indikerar själva problemet och dom andra felkoderna hänger på och aktiveras sekundärt p.g.a den första felkoden, eller på grund av felet i fråga? Jag har inte tidigare sett någon av dom nu aktiva felkoderna.

Och i kolumnen där det står vad felet orsakar för symptom så står det mycket riktigt, att bilen blir slö, m.m.
Samt att tiden för när felkoderna uppkom första gången och hur många cykler dom varit aktiva stämmer med.

Det var nåt med Throttle Valve.... ? Och MAF nånting tror jag?

Jag återkommer med exakta felkoder.
av pavan
Jaha då har jag kollat lite mer på felkoderna. Då har vi t.ex:

# Throttle Valve - Faulty signal (står att beror på: other trouble codes being stored, caused by the throttle unit being deactivated?)

# Throttle unit - Faulty signal (står att beror på något av: throttle is sticking or blocked t.ex p.g.a oljefilm, damm, is/ trasig throttle unit / trasig DCM/Engine control module).

# Mass air flow sensor / MAP - Faulty signal (står att beror på något av: kontakt resistens i kontakten / trasig fresh air intake hose / trasig MAF sensor)

# Long term fuel trim - Upper limit (står att beror på något av: smutsig eller trasig oiltrap / felinstallerad oljesticka / trasig MAF sensor / air leak in the intake system eller exhaust system /low fuel pressure )

En av felkoderna verkar kunna orsakas av oljefällan eller felinstallerad oljesticka, fast jag körde med oljestickan i ordentligt när motor prestandan först reducerades.

Så jag undrar om det med oljefällan är ett problem och sen finns det nåt annat helt annat problem, eller om allt är relaterat.

Nu gäller det att försöka sålla bland felkoderna vad som är huvud boven i dramat, men det är svårt för mig som har noll koll på bilar.
Kan verkligen alla dessa felkoder vara relaterade till oljefällan?
Det kunde vara bra att veta vad felet är när man kommer in till verkstaden så att man inte behöver betala en massa felsökningsavgifter m.m

Någon som har någon idé och kan klura ut nåt på den infon jag angett? Svar mottages tacksamt.

P.S: Ett par gånger direkt efter att jag startat bilen har den varit fri från display varningsmeddelandena och motor kapaciteten verkar varit normal, men bara efter en halv minut kommer felmeddelandena igen och motor kapaciteten går ner igen.
Har 2 felmeddelanden, "nedsatt motorfunktion" samt "motor service erfodras".
Användarvisningsbild
av Micce1980
Jag "orkar" tyvärr inte läsa igenom hela tråden, men hur är tomgången?

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]