Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Zhakkee skrev:
Hilmer skrev:Har du kört på denna olja tidigare i den motorn? Om inte så hade jag nog testat med en annan olja innan jag hade rivit allt igen, det finns skillnader!
Kör själv på Agrol Spectra 5w40, går tyst och fint jämfört med andra oljor jag testat.
Nej det är första gången jag provar denna olja,
Körde på någon Champion 5w40 tidigare och det funkade,
Trodde castrol va ett av de bättre märkena på marknaden men kanske hade fel..
Jag vill inte påstå att Castrol är dåligt utan mer att det kanske inte passar just din motor.
Min gamla -93a körde jag enbart Biltemas delsyntet utan några som helst problem eller missljud, på hustruns -93a kör jag också Biltemas olja men denna tickar rätt bra vid kallstart vilket inte min gjorde, och då har denna ändå gått 15000mil mindre.
Så det finns skillnader på olja och motorer och ibland passar det inte ihop, varför har jag dock inget bra svar på!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det där med oljor är ren djungeln själv kör jag inte med biltemas då jag har hört folk som sagt att bilen tickar mer av den oljan. Utan jag kör med fullsyntet 5W-40 mobil super 3000 och den fungerar alldeles utmärkt så jag kommer att köra vidare på den oljan.
av Zhakkee
DayDreamer skrev:Kör en stund med dom och kolla så att oljenivån är på max :) då ska dom tystna efter en stund.
Har kört med dom ca 100 mil nu men fortfarande samma ljud både varm & kall, oljenivån är även på max, kan det vara så att dom lyftarna jag fick var det fel på tro ? :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Möjligt att det är något fel på dom för nu efter 100mil så ska dom vara tysta. Dom ska tystna när motorn står på tomgång och går, gör dom inte det så skulle jag tro att något är galet och speciellt i ditt fall eftersom att dom fortfarande låter efter 100mil.
av Zhakkee
otto84 skrev:Kan vara att lyftarna inte får tillräckligt oljetryck pga smuts i oljekanaler eller oljesilen. Spridare kan också ticka men tyckte det lät mer som lyftarna i videoklippet.
Här är en läsvärd tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... de+lyftare
Tack för ditt svar.
Så en rengörning utav silen kanske skulle vara bra,
det är väl ingen idé att prova med tjockare olja?
jo spridare tickar ju men detta låter mer än spridare, låter nästan tystare nu när den är kall än varm.
av kent h
min 855 turbo började knacka som fan efter oljebyte.
jag läste någonstans att man skulle köra med ett varvtal på ca 3000 i några km.
kan vara att det har kommit luft i dom.. min blev bra efter att jag hade kört så..
Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

Har kjørt prøvetur uten noe i bagasj[…]