Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joakim6945
Hej alla,

Jag bytte just fälgar och däck på min 2013 S80 3.2. Orginalfälgar och däck var Regor 17 tums med Michelin Primacy MXM4 däck. Den nya uppsättningen består av 18 tums Magni fälgar och Michelin Pilot Super Sport däck. Jag tycker det ser mycket bättre ut, och jag märker också en skillnad i respons från däcken. Bättre köregenskaper. Här kommer lite bilder från den nya och gamla uppsättningen.

Vad tycker ni?

Nya

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Gamla

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Riktigt tjusigt! Tycker regor är okej fälgar fast.. kanske på vintern i sådana fall. Mycket snyggare med 18". Hur känns bilen nu kontra med 17"? Eller hade du 245 i bredd även på 17"-däcken? Jag körde 225/50-17 i vintras och bilen kändes klart spårigare när jag fick på sommardäcken, men då testade jag även den beryktade uppgraderingen till 245/45-18 istället för 40-profil så jämfört med i fjol känns den ändå lugnare.

Är passaten din gamla bil eller? Bra steg upp från 2.0T till en 3.2 :-)-)
Schmoyoho skrev:Riktigt tjusigt! Tycker regor är okej fälgar fast.. kanske på vintern i sådana fall. Mycket snyggare med 18". Hur känns bilen nu kontra med 17"? Eller hade du 245 i bredd även på 17"-däcken? Jag körde 225/50-17 i vintras och bilen kändes klart spårigare när jag fick på sommardäcken, men då testade jag även den beryktade uppgraderingen till 245/45-18 istället för 40-profil så jämfört med i fjol känns den ändå lugnare.

Är passaten din gamla bil eller? Bra steg upp från 2.0T till en 3.2 :-)-)
Tack! Ja jag tycker det är en märkbar skillnad. Super Sportsen är helt klart sportigare och är nog lite väl mycket för min bil. Storleken är 245/40/18 på dessa. Jag hade 225/50/17 på Regorsarna.

Passaten var min förra bil. Om jag skulle jämföra prestanda så är det nog inte så himla stor skillnad faktiskt. VAG 4:an är grym med turbo. Volvon har 245hk och Passaten hade 200hk+. Passaten var lättare så prestandan är nog rätt så lika. Den drack olja som fan dock. Hade som söndags rutin att kolla oljan och fylla på. Kasst. Köpte den ny 2006 och hade den i 9 år.
apersson850 skrev:Det där skarpa ljuset som verkar komma från något på himlen, vad är det?
Hehe den ar bra :mrgreen: Texas har väl en del av den varan?

Just så ska en S80 se ut, både i färg, krom och fälgar :-)-) Ser att du skaffat dig ett S-märke, verkar poppis att ha "over there"
Micce1980 skrev:
apersson850 skrev:Det där skarpa ljuset som verkar komma från något på himlen, vad är det?
Hehe den ar bra :mrgreen: Texas har väl en del av den varan?

Just så ska en S80 se ut, både i färg, krom och fälgar :-)-) Ser att du skaffat dig ett S-märke, verkar poppis att ha "over there"
Tack! Ja sol brukar det allt finnas nog av här. Ibland lite för mycket av det goda eftersom vi haft torkor med vattennresoneringar osv. Gällande S-märket så måste man ju representera. Jag had aldrig haft det om jag bodde i Sverige, men här tycker jag det är lite unikt. Man set andra S-märken här i stan ibland också.
löst fäste låg på motorsköld

Håller på att felsöka en V70 D4 f[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Vad kostar ett oljebyte på fyrhjulsdrift p&a[…]