- tor 28 apr 2016, 21:57
Kompet ser ju i alla fall skapligt ut så det är svårt att tro att de cylindrarna inte skulle tända av den anledningen. Är det ungefär samma värde på övriga cylindrar?
Du har ju annars en del att jobba med på felkodsfronten uppenbarligen. Vad som fortfarande är lite svårt att förstå mot bakgrund av dessa koder är dock varför det bara är två specifika cylindrar som inte går som de skall. Det som också är svårt att förstå är varför du inte får felkod för misständning på dessa cylindrar, d.v.s. ECM-3503 (misständning minst en cylinder), ECM-3533 (misständning cylinder 3) och ECM-3543 (misständning cylinder 4). Men hur vet du säkert att du verkligen har ständig misständning på två cylindrar och just dessa? Hur har du mätt upp det?
Det jag vet av egen erfarenhet är att vissa problem som borde beröra motorn generellt, inte bara vissa cylindrar, kan ge upphov till påtagligt ojämn gång. Hade några gånger i höstas problem med gasspjället (enligt felkod, dock ej någon av dem du har) på min V70 T5 -02 och motorn gick då påtagligt ojämnt, som om den inte tände på alla cylindrar. Men jag kan inte säga att jag säkert vet hur det egentligen förhöll sig med olika cylindrars tändning och jag hade inga felkoder för misständning.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut