Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Uj, jag snittar enligt färddatorn 1,2 och stadigt uppåt efter de första 46milen, auto och AWD ska tilläggas
av Tenn
Hur kör du då? långt, kort, landsväg, motorväg, stad?
kör jag korta sträckor stadskörning så ligger jag också över litern. nästan omöjligt att komma under då även med äggskal under pedalen.
Från stoppljus och iväg så drar ju mätarn iväg bara man tänker på gaspedalen..

kör du lagligt på landsväg så ska den inte dra så mycket dock.

Men körstil och typ av körning är ju helt avgörande..
Användarvisningsbild
av spaceuser
Tenn skrev:Hur kör du då? långt, kort, landsväg, motorväg, stad?
kör jag korta sträckor stadskörning så ligger jag också över litern. nästan omöjligt att komma under då även med äggskal under pedalen.
Från stoppljus och iväg så drar ju mätarn iväg bara man tänker på gaspedalen..

kör du lagligt på landsväg så ska den inte dra så mycket dock.

Men körstil och typ av körning är ju helt avgörande..
Trots att jag kör den något tyngre (AWD + automat) och äldre beprövade spisen (5-cyl), så har jag "bara" erhållit över litern (vid pump) en gång på 14 tankningar. Jag känner mig rätt nöjd med det resultatet. För den nyfikne, se mer här, http://www.spritmonitor.de/en/detail/697179.html
Användarvisningsbild
av Derank
113mil idag, snitt 1,29

Kollade med ett par kollegor ingen kör deras bilar under litern,det är D4or awd automat 2016 års.

Testade en sträcka på 2mil för skojs skull, var aldrig över 80kmph och då lyckades färddatorn stanna på 0,84 så fort man kom över 80 dunkade det iväg mot litern och 120kmph-135kmph säger det sluuuuuurp! i tanken.

Så hur ni bär er åt är för mig en gåta.
Användarvisningsbild
av joel80
Hur man kan lyckas köra en diesel över litern är för mig en gåta! :) Gör AWDn så mycket? Körde idag drygt 160km med en V60 D4 VEA automat och hamnade strax under halvlitern enligt färddatorn. Plussa på 10% så är det som mest 5.4 vid pump. Mest motorväg i 115-125km/h.
XC60 har ju sämre luftmotstånd.. Men stt det gör så helma mycket?
Har tidigare kört den 5-cylindriga D3an i en V70 i 8700mil under 3 år, och hamnade på ett totalt snitt på 6.2l/100km under den tiden. Mätt vid pump.. Enda gångerna jag kom över litern vid körning/tankning var när vi kört husvagn.
Användarvisningsbild
av Perra83
I höga hastigheter drar XC60 mängder! Demobilen vi hade en helg var en D5 AWD R-DESIGN AUTOMAT -16 med 20" hjul. Vi hade då bråttom och åkte mellan tre Volvohandlare. Den gick INTE under litern på dom ca 40mil vi körde.
Användarvisningsbild
av Derank
Exakt. De är nog mycket önsketänkande från de som påstår att deras xc60 d4 awd drar 0, 64 kanske om du rullar utför

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Kör man fortare än hastighetsbegränsningarna är det klart att det drar iväg. Även om man inte kommer ner till specad förbrukning blir det väldigt stor skillnad på att ligga i 110km/h och 130km/h. Speciellt med en hög bil som XC60.
I min V70 jag hade gjorde jag många "tester" under mina veckoresor mellan Gävle-Stockholm.. 130km/h drog 20-25% mer diesel än 110km/h.. Rätt stor skillnad... så ligger man och pressar uppåt där ska man inte klaga så mycket. Sänk farten, sen kan man klaga... ;)
av toast
Tur man har manuell låda då. Min my15 awd D4 polestar snittar 6.2. Kör man Sthlm-Svall lagligt drar den inte mer än så. Kör man landsväg mycket landsväg går det ner lite. Brukar som sagt ligga på mellan 6.0 och 6.4. Har mätt vid pump några ggr och verkar stämma hyfsat. Men visst vid högre hastighet går det väldigt raskt uppåt.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag klagar inte. , mig spelar det ingen roll om den drar 1liter el 1.3 på 1500mil är det en puss i Nilen. Är bara så förundrad över hur alla här lyckas få deras bilar att gå på luft. . De man träffar irl säger samma sak som mig el så kör vi helt enkelt fortare här i norr

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]