Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tartryffel skrev:Torkaren triggas inte omedelbart av spaken, det gör däremot pumpen. Så med ett antal korta pumpningar får man ut spolarvätskan över rutan utan att torkaren går.
Samma fram, man blir en virtuos att moderera spaken så man kan spola och torka vindrutan utan att vräka ut 90% av spolarvätskan på strålkastarna till ingen nytta

:mrgreen:
På en Volvo kan det vara både rätt och fel. Däremot på den som tycker att bakrutan inte behöver gå att se igenom ser jag bara fel. Jag har aldrig varit med om att min blivit så grusig så tvärt att det inte gått att motverka med spolningen bak.
apersson850 skrev:På en Volvo kan det vara både rätt och fel. Däremot på den som tycker att bakrutan inte behöver gå att se igenom ser jag bara fel. Jag har aldrig varit med om att min blivit så grusig så tvärt att det inte gått att motverka med spolningen bak.
Om det är blött eller skitigt på vägen och man ligger i landsvägsfart murar ju bakrutan igen på 3-6 sekunder så man inte ser et dyft. Ska man spruta vatten var 5 sek räcker det inte länge... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Bakrutan funkar ju bara vid soligt och torrt väder.

Det första min körlärare gjorde när jag körde för Lastbil, Buss och Släp var att ta bort innerbackspegeln. "Du har oftast last och du måste kunna använda ytterbackspeglarna som yrkeschaufför, kör du timmerbil kan du inte titta i innerbackspegen"
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:På en Volvo kan det vara både rätt och fel. Däremot på den som tycker att bakrutan inte behöver gå att se igenom ser jag bara fel. Jag har aldrig varit med om att min blivit så grusig så tvärt att det inte gått att motverka med spolningen bak.
Om det är blött eller skitigt på vägen och man ligger i landsvägsfart murar ju bakrutan igen på 3-6 sekunder så man inte ser et dyft. Ska man spruta vatten var 5 sek räcker det inte länge... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Bakrutan funkar ju bara vid soligt och torrt väder.

Det första min körlärare gjorde när jag körde för Lastbil, Buss och Släp var att ta bort innerbackspegeln. "Du har oftast last och du måste kunna använda ytterbackspeglarna som yrkeschaufför, kör du timmerbil kan du inte titta i innerbackspegen"
Att en lösning (sikt genom bakrutan) ibland är otillgänglig betyder i mina ögon inte att den är onödig. Visst måste man ibland köra utan mycket till sikt genom bakrutan men det är ett undantag snarare än en regel. Och man har uppenbarligen bättre uppsikt bakåt om man kan se genom bakrutan än om man inte kan det.
När det är så blött att rutan blir ogenomskinlig på tre sekunder kör jag bakrutetorkaren kontinuerligt. Tar det sex sekunder får den gå på intervalltorkning.

Att man sen inte ser något vettigt bakåt med husvagn eller kapellsläp bakom är korrekt, men det är ju ett problem för sig, det.
VolvoB20 skrev:
StefanN skrev:Kan ingen förbjuda dessa jävla dimljus......? :roll:
Tvärs om, det har varit EU-lag på att man måste ha dem sedan 2007...

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... och-med-nu

Bara att man råkar kalla dem DRL nu....

Bild
Men för f-n.. Dimljus och DRL är inte samma sak, när ska folk lära sig..

Förövrigt undrar jag varför man inte vill ha igång värmeslingorna på bakrutan. De andra sakerna kan jag "förstå", tycker helt tvärtom själv men kan se argumenten. Men varför man inte vill ha värmeslingorna förstår jag inte alls.. Möjligtvis om man tonat rutan med Biltemafolie som blir förstörd av värmen, men då borde man få smisk.
Kneecap skrev:
VolvoB20 skrev:
StefanN skrev:Kan ingen förbjuda dessa jävla dimljus......? :roll:
Tvärs om, det har varit EU-lag på att man måste ha dem sedan 2007...

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... och-med-nu

Bara att man råkar kalla dem DRL nu....

Bild
Men för f-n.. Dimljus och DRL är inte samma sak, när ska folk lära sig..

.
Exakt, en dimljussrålkastare är byggd för att ha minimalt med ströljus så inget ljus ska gå uppåt och lysa upp dimman eller blända mötande förare.

DRL är byggd med motsatta principen, inget bländskydd finns och allt ljus ska träffa den mötande så han upptäcker fordonet.Man anänder en något svagare ljuskälla för den bländar ju nog ändå, då den saknar blänskydd.

Bestämmelserna är ju dock rätt lika.

Inget får användas vid mörker
Inget får användas tillsammans med halvljus
Båda får användas tillsammans med helljus
Båda får användas dagtid

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]