Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Yaniz skrev:Det är ingen hemlighet att Volvos kvalitét försämrades efter partnerskapet med Ford
Så vilka källor med tillförlitlig statistik som belägger detta kan du hänvisa till?
andersuw skrev:
Yaniz skrev:Det är ingen hemlighet att Volvos kvalitét försämrades efter partnerskapet med Ford
Så vilka källor med tillförlitlig statistik som belägger detta kan du hänvisa till?
Skulle vi behöva hänvisa till källor med tillförlitlig statistik som belägger varje enskilt påstående kan vi nog lägga ner detta forum. Faktum kvarstår att många ägare upplever kvaliteten i V70III som sämre än i tidigare Volvomodeller. Finns nog en och annan som delar denna åsikt även på detta forum.
LennartE: " Sedan vet jag inte om det vekligen var det som gjorde att engelska bilar "dog ut"... :roll ?"

Det var nog inte bara Lucas förtjänst. Jag minns att man jämförde den industriella effektiviteten i England och jämförbara länder. Man hade ett bra och jämförbart exempel. Ford hade någon modell (Taunus?) och den tillverkades i både England och Tyskland. Skillnaderna på bilmodellerna tror jag var bagatellartade, men effektiviteten i fabrikerna var himmelsvid. Jag minns inga klara siffror direkt, men vill minnas att i Tyskland klarade man av att tillverka bilen till 1/3 av kostnaden jämfört med i England*. Det var ju naturligtvis inrikespolitik och annat som gjorde att det blev så här. Detta var på 70-talet när det började "svikta" i kolgruvor och stålindustri och annat och strejker och andra elände fanns runt hörnet. Till detta hade energikrisen börjat bubbla upp i Mellanösternkrigen 1973. (Ni minns säkert bensinransoneringen och hur det slutade?) Så om det är obalans i en lång kedja av företeelser, är det väldigt lätt att stjälpa ett helt lass om man sätter in stöten på rätt ställe.

*Jag är inte helsäker, men jag undrar om det inte var det då nystartade teveprogrammet Trafikmagasinet som berättade om detta?
Yaniz skrev:
andersuw skrev:
Skulle vi behöva hänvisa till källor med tillförlitlig statistik som belägger varje enskilt påstående kan vi nog lägga ner detta forum. Faktum kvarstår att många ägare upplever kvaliteten i V70III som sämre än i tidigare Volvomodeller. Finns nog en och annan som delar denna åsikt även på detta forum.
Det är skillnad på påståenden och påståenden. Kommer man med långtgående generella påståenden, som du gör, får man finna sig i att bli tillfrågad om vilka belägg man har. Ditt svar visar att du inte har några. Alltså finns det ringa skäl att fästa något avseende vid vad du säger.

Att hänvisa till att det kan finnas en och annan på detta forum som har samma åsikt som du är förstås betydelselöst så länge inte heller de har några rimliga belägg för vad de säger. Jag har i andra trådar sett att du hänvisar till dina egna erfarenheter. Men du har då mötts av inlägg från dem som har motsatta erfarenheter. Alltså är inte heller detta relevant för bilden av hur det generellt sett ligger till.

Det bör tilläggas att jag själv inte gör anspråk på att veta hur Volvos kvalitetsutveckling generellt sett ser ut. Min poäng är just att du inte har några rimliga belägg för att påstå att den försämrats under Ford-eran.
Rådlös skrev:Det var nog inte bara Lucas förtjänst.
Nej, det var inte så allvarligt menat heller, men då på början på -70- talet var det nog tufft på arbetsmarknaden i hela Europa (varvskrisen i Sverige) och som "lök på laxen" blev Thatcher premiärminister Storbritannien. Hennes vägran att gå med på fackens krav var nog "spiken i kistan". Dom hade då en ganska föråldrad arbetsmarknad där det inte hänt alltför mycket sedan typ -30-talet. Men nu har vi nog kommit liite väl långt från ämnet, vad vad det det handlade om.... :roll:
andersuw: "Det är skillnad på påståenden och påståenden. Kommer man med långtgående generella påståenden, som du gör, får man finna sig i att bli tillfrågad om vilka belägg man har. Ditt svar visar att du inte har några. Alltså finns det ringa skäl att fästa något avseende vid vad du säger.

Att hänvisa till att det kan finnas en och annan på detta forum som har samma åsikt som du är förstås betydelselöst så länge inte heller de har några rimliga belägg för vad de säger. Jag har i andra trådar sett att du hänvisar till dina egna erfarenheter. Men du har då mötts av inlägg från dem som har motsatta erfarenheter. Alltså är inte heller detta relevant för bilden av hur det generellt sett ligger till.

Det bör tilläggas att jag själv inte gör anspråk på att veta hur Volvos kvalitetsutveckling generellt sett ser ut. Min poäng är just att du inte har några rimliga belägg för att påstå att den försämrats under Ford-eran."

Svar: Ofta ser man här på forumet folk som frågar om råd när de skall byta bil. Vad de framförallt vill veta innan köp är vilka fel som en modell kan tänkas ha. Som svar får de subjektiva erfarenheter och upplevelser som förhoppningsvis ger bilspekulanten värdefull information inför bilköpet. Enligt ditt synsätt skulle dessa svar behöva bevisas med tillförlitlig statistik för att vinna relevans. Att kräva belägg grundade på statistik är rent nonsens. Hur en bilmodell upplevs bygger i stort på ägarnas subjektiva erfarenheter och inte på grundval av källor med tillförlitlig statistik. Hur utformas denna statistik? Vad ligger till grund för denna statistik? Vem sammanställer den? Och så vidare.

För övrigt vidhåller jag att Volvos kvalitét försämrades efter partnerskapet med Ford. Nej, jag har inga vetenskapliga belägg eller kliniska studier som understöd för påståendet, endast empiriska och subjektiva erfarenheter av modellen från mig själv, andra ägare, oberoende bilmekaniker osv.
Senast redigerad av 2 Yaniz, redigerad totalt 0 gång.
Yaniz skrev:Ofta ser man här på forumet folk som frågar om råd när de skall byta bil. Vad de framförallt vill veta innan köp är vilka fel som en modell kan tänkas ha. Som svar får de subjektiva erfarenheter och upplevelser som förhoppningsvis ger bilspekulanten värdefull information inför bilköpet. Enligt ditt synsätt skulle dessa svar behöva bevisas med tillförlitlig statistik för att vinna relevans. Att kräva rimliga belägg är rent nonsens.
Nej detta är ett missförstånd från din sida. Om någon ber om råd inför bilbyte och folk svarar på basis av personliga erfarenheter är detta förstås helt OK så länge svaren inte gör anspråk på att vara något mer än just personliga erfarenheter. Den som bett om rådet får sedan dra sina egna slutsatser på basis av de olika svar som inkommer. Att som du hela tiden komma med uttalanden som gör anspråk på att säga något allmängiltigt är förstås en helt annan sak.
Yaniz skrev:För övrigt vidhåller jag att Volvos kvalitét försämrades efter partnerskapet med Ford. Nej, jag har inga vetenskapliga belägg eller kliniska studier som understöd för påståendet, endast empiriska och subjektiva erfarenheter av modellen från mig själv, andra ägare, oberoende bilmekaniker osv.
Jag har inte begärt några vetenskapliga eller kliniska belägg, bara rimliga. Dessa måste förstås, liksom de vetenskapliga och kliniska, vara empiriska. Vad beträffar dina egna erfarenheter motsägs de, som jag redan påpekat, av andra erfarenheter i de trådar där saken diskuterats. Det råder alltså helt enkelt delade meningar om saken och någon annan slutsats än att så är fallet verkar det inte finnas täckning för.
andersuw skrev: Vad beträffar dina egna erfarenheter motsägs de, som jag redan påpekat, av andra erfarenheter i de trådar där saken diskuterats.
Då får du ta dig tid att läsa mer ingående. Det är klart attjag blivit motsagd, men du har valt att bortse från det stora flertalet som jag fått medhåll av.

Du är inte möjligtvis ett troll som sitter på Torslanda?
Yaniz skrev:Då får du ta dig tid att läsa mer ingående. Det är klart attjag blivit motsagd, men du har valt att bortse från det stora flertalet som jag fått medhåll av.
Jag tror mig redan ha läst tillräckligt ingående och därvid inte funnit något stöd för det du beskriver. Om du har täckning för vad du säger får du gärna länka till de trådar du har i åtanke.
Yaniz skrev:Du är inte möjligtvis ett troll som sitter på Torslanda?
Nej jag sitter inte på Torslanda och är än mindre något troll. Det faktum att du ens ställer frågan är dock knappast ägnat att öka din egen trovärdighet. Som jag redan påpekat har jag inte ens påstått motsatsen till vad du säger (att Volvos kvalitet skulle ha förblivit oförändrad eller förbättrats under Forderan). Jag har bara frågat vilka belägg du har. Redan detta är dock uppenbarligen tillräckligt för att du skall bemöta mig med en sådan fråga.

Du och andra är för övrigt fria att själva granska mina övriga inlägg här på forumet för att kolla om jag allmänt sett gör mig skyldig till någon otillbörligt positiv bias när det gäller kvaliteten på Volvos produkter, vare sig det nu handlar om bilar byggda/designade före Fords ägarskap eller under det. Ett färskt exempel är följande tråd:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=126039
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]

Hej igen. Ingen här som vet något om de[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]