- mån 07 maj 2007, 05:46
#102920
Knasen skrev:Precis, och den spänningen som genereras till själva hastighetsvisaren kan säkerligen justeras genom mjukvara så att man kan få en annan "noggrannhet" i visningen.Vänta nu lite, bara för att en mätare visar ett analogt mätvärde betyder det inte att dess indata är analogt.Jag skrev att visningen är analog, hur information kommer till hastighetmätaren är en helt annan femma. Hastighetsmätaren är en Voltmeter som mäter spänning från DIM:en beroende på hastighet, som i sin tur plockar upp information på nätverket (Can-bussen). samma spänning från DIM:en kan du mäta med en vanlig voltmätare, analog eller digital voltmätare. Om du tar en DIM från en annan bil och kör, som kommer den inte att visa exakt samma hastighet som den gamla. Alla mätare har en viss felmarginal. Radion AUD plockar upp samma information från nätverket (Can-bussen) om man begär det, även CEM:en plockar upp samma signaler, men resultatet visas ej, utan lagras i "datorn"
På V70N så mäts bilens hastighet med sensorer i hjulet (samma som ABS systemet använder), och deras signaler omvandlas till digital information som skickas till hastighetsmätaren. Garanterat är det samma information som ligger till grund för hastighetsvisningen i radion som hastighetsvisningen i DIM. DIM har en "felmarginal" inlaggd och visar därför lite högre än man egentligen kör.