Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Triad
Oljan är jag tveksam till men vattnet instämmer jag med. Sök på vattensotning så ser ni. Ett oerhört bra hjälpmedel om man har motorer som sotat igen. Helt oskadligt om man gör det lugnt och sansat.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Mysko
Triad skrev:Oljan är jag tveksam till men vattnet instämmer jag med. Sök på vattensotning så ser ni. Ett oerhört bra hjälpmedel om man har motorer som sotat igen. Helt oskadligt om man gör det lugnt och sansat.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk
Tack, nån som inte idiotförklarad mig. :D

ATF oljan ska tydligen lägga sig som en hinna i som ångan sen tar bort. Och tar även med sig andra rester. Lovar att filma allt.
av MickeM
"Mirakelkurer" blir aldrig gammalt hos mänskligheten.

Det finns massor av tramstrix för dålig kat.
Allt från ATF olja följt av vatten, blötlägga i citronsyra, till att blanda lacknafta i bensinen.

ATF oljan skall lägga olja i katen som förbränns, och därmed höjer tempen, och sedan en vattenångstvätt.
Detta kan mööööööööjligen fungera om katen blivit utsatt för massor av motorolja genom motorras eller nått.

VARNING!
Det enda som du riskerar är att åstadkomma är sönderbrända lamdasonder, och ÖVERHETTADE TURBOS!
Få en fungerande kat? Nej.

Lacknafta är bara trams. Möjligen lösa smuts i bränslesystemet.
(Psst, STPs medel är nästan bara lacktnafta i jättedyr förpackning. Står på flaskan tom.( "Alifatnafta baserad")
Funkar aldrig i livet för kattar!

Citronsyreblötläggning skulle kunna funka för en helt igensotad, av motorras tex.
Men inte i ditt fall!

En längre biltur med ansträngning, typ buskörning eller släpa husvagn kan funka, men då ska den vara sotig.
Men då har du gubb/småkört din T6a duktigt. Har den blivit varmkörd ordentligt emellanåt, så kan du sluta hoppas.

Vad har hänt då?
Katen är ut/sönderbränd av oförbränt bränsle av kallstarter, (eller 8lja, om motor eller turbo inte mått bra) som samlats i katen, eftersom katen inte "tänt" under allt för många bilturer.
När den väl har tänt, har den överhettat, så platinabeläggningen ätits upp, med tiden.

Du kommer att få byta dina katalysatorer. (Surt med dubbla katar som T6an har)
Ställ in dig på det mentalt, och börja spara pengar.
Lamdasonderna går oftast att flytta över.
Användarvisningsbild
av Mysko
Vad kan ha gjort kattarna dålig då? Bilen luktar bränd olja ibland, men finns inga läckage. Trodde det var packboxarna runt kamaxlarna, men där är det torrt. Bilen drar inte olja heller, max en halvliter på 1000mil, behöver aldrig fylla på. uppe på växellådan är det blött, och det kan ju inte komma från veven, oljan rinner ju inte uppåt. Och som sagt, det är ju yttre läckage, det är ju inre om kattarna skadas. Kan tänka mig att testa denna "mirakelkur" skiter det sig lär jag ju få byta kattar i vilket fall.

Däremot visade vida att lambda vibrerar, och att att det växlar mellan dom, ingen rak fin kurva med andra ord, men väldigt nära. Vibration är nog rätt uttryck, växlar mellan lambda 1 och 2
av rid54
1. Lambdasondernas "utvärden" ska vara olika. Den främre ska ha ett signalvärde som varierar fram och tillbaks allterftersom motorstyrningen påverkar bränslemängden. Den bakre sonden ska ge stabilt utvärde om katen funkar. Om den också varierar, så funkar troligen inte katen.

2. ATF+ vatten har jag hör om som "sotningsmetod" för motorn, som kan genomföras utan att lyfta toppen. ATF innehåller väl kolväten också, vad skulle den annars bestå av? Oförbränd ATF i katen kan skapa överhettning när den ska förbrännas och då är nog katen körd även om den inte var det innan.

Just tanken att katen skulle "sota igen" är lite långsökt; dess uppgift är ju att förbränna allt som går att förbränna genom att utnyttja det kontrollerade syreöverskottet i avgaserna. Om motorn inte drar olja så är det inte så troligt att motorolja skulle sota igen katen, tycker jag. Om bilen under sin livstid haft nåt problem med misständningar eller liknande kan ju katen ha fått sig en misshandel som kortat livslängden.
Användarvisningsbild
av Mysko
Har haft lite problem med dåliga tändspolar/hattar som tappat kontakten men under få sekunder vid 4000rpm eller mer. Troligen har det var vibrationerna mist kontakten. Men nu är alla dåliga bytt. Nybesiktad nu och gick igenom. Men hade 60 l i tanken och 20 av dom var e 85. Annars blankt papper
Användarvisningsbild
av Mysko
v70t4y2000 skrev:2 månader sen som du sa att du skulle filma din olje vattenkur

Eller var det bara snack
Är sista utvägen, dessutom tror jag det var 14 månader sen :) Slipper jag det genom att peta i 20 l e85 så är ju det enklare :)
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?