Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Elmer
Tjena, har just bytt lameller i min 740 16v. Får knappt i växlarna går att vålda i dom och de skorrar bara när man försöker lägga i backen. Vad tror ni det kan vara?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Centrum lagret i vevaxeln är det helt. är det paj kan det bli som du beskriver. Fri kopplar det som det skall.
Antar att du centrerat upp kopplingen så lådan gled ihop med motorn lätt.
av Elmer
Vet ej om centrum lagret är helt, allt fungerade innan förutom att lamellerna slirade. Jag centrerade lamellerna men de var en liten glipa mellan sprängkåpan och motorn, så när man börja skruva gick de trögt sen small de till lite och allt hoppa på plats.
Användarvisningsbild
av lennarte
Med lite otur har du "bara" tryckt sönder lagret i svänghjulet. Du får nog plocka ner växellådan igen. Kolla dock först att kopplingsarmen rör sig ordentligt och att det är "lagom" spel i pedalen (c:a 2cm) så det inte är "mixtrat" något där. Det har hänt att det slipats på "pinnen" mellan slavcylindern och kopplingsarmen (då kan man "få ut" fler mil på kopplingen) men då räcker inte slaglängden på cylindern till när kopplingen är ny och spelet i pedalen blir större. Kan även hända att slavcylindern "går i botten" innan det frikopplar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Elmer skrev:Vet ej om centrum lagret är paj, menar du urtrampnings lagret? De är bytt och de går att frikoppla
Jag menar centrumlagret.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
lennarte skrev:Med lite otur har du "bara" tryckt sönder lagret i svänghjulet. Du får nog plocka ner växellådan igen. Kolla dock först att kopplingsarmen rör sig ordentligt och att det är "lagom" spel i pedalen (c:a 2cm) så det inte är "mixtrat" något där. Det har hänt att det slipats på "pinnen" mellan slavcylindern och kopplingsarmen (då kan man "få ut" fler mil på kopplingen) men då räcker inte slaglängden på cylindern till när kopplingen är ny och spelet i pedalen blir större. Kan även hända att slavcylindern "går i botten" innan det frikopplar.
Sitter centrum lagret i svänghjulet och inte i vevaxeln?.
Användarvisningsbild
av lennarte
gubbstrutt skrev:Sitter centrum lagret i svänghjulet och inte i vevaxeln?.
Det sitter "fysiskt" i vevaxel, men tittar man på det när kopplingen är borta så ser det ut som det sitter i svänghjulet. Det kallas även (lokalt??) för svänghjulslaget. Men du har rätt att ifrågasätta "gubbstrutt", rätt ska vara rätt (N) :roll:
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Nja ifrågasätta vart bara lite nyfiken har aldrig grejat med en 16v 740. Tänkte är det en annan konstruktion. Nog om det.

TS hur ser svänghjulet ut är det vågigt i ytan eller blåaktigt med små sprickor i ser det ut så skulle jag byta.
Tätningsringen/packboxen runt vevaxeln är den tät bakom svänghjulet.
Användarvisningsbild
av lennarte
gubbstrutt skrev:Nja ifrågasätta vart bara lite nyfiken har aldrig grejat med en 16v 740
Den är precis likadan som 8V motorn om man räknar ifrån topplocket och balansvikterna på var sida på blocket. Sedan skiljer det på små detaljer som oljepumpen (kraftigare) drivs direkt från remmen (istället för via strömfördelarhjulet), grövre avgas och kat (samma som turbon i.f.s) )och lite större LMM o.s.v. Men block och vev är samma. Växellåda är samma som turbon (finns bara 4+OD eller automat) samma med kardan och bakaxel är också "modell grövre jämfört mer en "vanlig 740 med B230F

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]