Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@andersuw:
Köpte ett 2,5" till min S60 2,5T -04 från Rakarör.
Pris inkl frakt = 4150:-
Passformen var perfekt,mao inga som helst problem att montera.
Enda problemet var vid demonteringen då muttrarna vid fästet mot katalysatorn va helt sönder-rostade och det krävdes en bågfil för att demontera detta.
Vid monteringen va det typ "Plug & Play" som gällde :)

Ljudet från 2,5" är högre än original,dock inget brölande,mer råare men kan vara störande i längden runt 80-90 kmh då ljudet är högre än originalljuddämparen (värt att veta).

Vet inte hur ljudet är från det mindre 2 1/4" systemet som är ett par hundralappar billigare än 2,5" ?
Oavsett så är Rakarörs rostfria system otroligt prisvärt.
Köp med den rostfria rörklammern för 60:- extra.
Det följer med en galvad rörklämmer,men jag köpte till den rostrfria istället.
Hej Niclas,

Tack för att du tittar in och berättar om dina erfarenheter. Jag hade faktiskt redan spanat in din ganska färska tråd i ämnet här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Rostfritt verkar ju vara "way to go" för att bli av med problemet en gång för alla. Dock finns det ett par hakar som gör att jag fortfarande tvekar. Den ena är att Raka Rör inte har något system som riktigt passar min bil. Jag pratade med dem igår och det de har för V70 MY 00-04 är 2,25 tum snarare än 2,5 tum mot slutet och är tänkt för bilar med mellan 130 och 210 hk, det vill säga upp till lättrycksturbon men inte T5. Så det finns en risk för att det blir lite för trångt för avgaserna när jag drar på max.

Deras "systerfirma", Alt-A, har ett system som passar (2,5 tum hela vägen) men som kallas "sport" istället för "standard" och har en väldigt liten bakre ljuddämpare. Så jag är lite orolig för att det blir lite för ljudligt i min smak. Jag är egentligen helt nöjd med originalljudet (vill inte att det skall låta mer eller annorlunda) så det jag helst skulle önska mig är ett originalsystem fast gjort i rostfritt (eller i vart fall mer hållbart material än det som finns att tillgå). Kanske kan Alt-A fixa något i min smak via specialbeställning av något slag. Men det har jag ännu inte undersökt närmare.

Just nu står bilen hos min Volvo ÅF för diverse andra åtgärder plus lite inspektion av resterna av mitt gamla system. Hoppas få rapport från dem om hur det ser ut under eftermiddagen så att vi sedan kan bestämma hur vi går vidare. De är inte alls främmande för att montera andra grejer än Volvos egna (de sade sig till och med ha egna "ingångar" för att beställa annat än original) så det är upp till mig att bestämma vad det i slutänden blir.

Vad jag under tiden fått klart mig är att det finns en uppsjö av bakre ljuddämpare av standardsnitt (Volvokopia) som passar min bil att välja på till synnerligen varierande priser. De billigaste (märkeslösa) kostar ca 600 kr om man köper dem på ebay.de. Om jag bestämmer mig för att trots allt bara ersätta den trasiga ljuddämparen med något liknande lutar jag dock åt att ta det dyraste alternativet (bortsett från Volvo original), det vill säga Eberspächer, som finns att köpa för drygt 2000 kr. Företaget har åtminstone bra rykte när det gäller avgasdelar och de intryck jag snappat upp från ett tyskt forum (http://www.motor-talk.de) tyder på att de åtminstone håller någotsånär hygglig kvalitet även på just dessa dämpare.
Update: Min PST har nu rapporterat att det bara är bakre ljuddämparen som behöver bytas, d.v.s. att röret med mellandämparen fram till kat. verkar friskt och att det bör gå bra att få på en ny dämpare på det. Så jag valde att gå den enkla vägen ("lappa och laga") och beställde vad man kan hoppas vara bästa budet när det gäller eftermarknadsdämpare, det vill säga Eberspächer. Hittade den specifika dämparmodell jag bör ha på tyska ebay för 1950 kr inklusive frakt.

http://www.ebay.de/itm/EBERSPACHER-Ends ... SwYHxWIO2j

Som väntat ville Volvo ha en halv förmögenhet för "original": ca 5000 inklusive erforderlig klamma. Däremot kostar inte montaget hos min ÅF några stora pengar: En knapp femhundring.
Ja Du gör nog rätt beträffande valet.
2,5" som jag har på S60in -04 är i mitt tycke lite väl "ljudligt" men frugan som har bilen dagligen tycker det är häftigt :lol:
Kan väl säga att förutom ljudet så upplever jag den bilen som "rappare" efter bytet av systemet,har väl inte uttalat detta här tidigare då en viss placebo-effekt kan tillskrivas vid ett "råare" ljud hahahaha,men har provat vissa sk "prestanda-sträckor" där jag tidigare mätt vissa farter,accelerationer mm och faktum är att bilen svarar upp bättre nu än tidigare,inga större extrema tider,farter men ändock kvickare :)

Men i min V70 2,5T -04 kommer jag (när tiden är inne) INTE montera detta 2,5" system utan det mindre 2,25" från RakaRör istället,främst då med ljudet som sagt.

En T5a skulle nog trots allt älskat detta system ;)
Niclas66 skrev:Ja Du gör nog rätt beträffande valet. 2,5" som jag har på S60in -04 är i mitt tycke lite väl "ljudligt" men frugan som har bilen dagligen tycker det är häftigt :lol:
Smaken är uppenbarligen olika även på kvinnosidan. Min körkortslösa hustru brukade skrika (och det var inte av förtjusning) varje gång jag gjorde kick-down på den 855 T5 vi hade tidigare. Med vår V70 T5 har hon lugnat sig lite fast gillar inte riktigt när jag drar på fullt. Med vår nya V70 D4 tror jag knappast ens hon kommer att märka något. ;-)
Niclas66 skrev:En T5a skulle nog trots allt älskat detta system ;)
Ja den hade säkert uppskattat det. Tänk att äntligen få spruta fritt där bak. ;-) Problemet är att jag inte är säker på att jag själv eller andra delar av familjen skulle dela motorns uppfattning. ;-)

Tack hur som helst för dina klara och ärliga observationer rörande detta, både i din egen tråd och här. De har varit mig till hjälp i mitt eget velande fram och tillbaka där jag hoppas att jag nu trots allt landat rätt för egen del. :D
Jag har A-alts 2,5" som de kallar sport på min V70 -05 2.5T. Kan säga att det låter mer än orginal men lagom tycker jag. När det var nytt bilade vi i Norge och då tyckte frugan det mullrade lite väl mycket när det gick tungt upp på fjällen...
Hej,
ny här på forumet. Har läst denna tråd och är nyfiken på om TS blev nöjd med resultatet? Är själv i samma sits och sitter och tvekar på om jag ska dra på ett rostfritt eller byta bara bakre. Har en -02 t5'a.

Mvh,
Jonsson
Hej och välkommen till forumet! Ja, jag är nöjd med resultatet så här långt. Köpte som sagt den dämpare jag länkade till ovan och eftersom bilen redan stod hos min PST för andra åtgärder tyckte jag det var lika bra att låta honom montera den, vilket inte kostade mer än ca 400 kr. Ljudet är väsentligen detsamma som tidigare och motorn beter sig som den skall. Hur det sedan kommer att hålla när det gäller rost är förstås omöjligt att säga i det här läget. Men Eberspächer har som sagt det bästa rykte när det gäller avgasdelar och det faktum att det sitter en särskild plåt fastsvetsad på dämparen med företagets namn på tyder ju på att man har tilltro till sin egen produkt. Man skulle knappast göra något sådant annars.
andersuw skrev:Hej och välkommen till forumet! Ja, jag är nöjd med resultatet så här långt. Köpte som sagt den dämpare jag länkade till ovan och eftersom bilen redan stod hos min PST för andra åtgärder tyckte jag det var lika bra att låta honom montera den, vilket inte kostade mer än ca 400 kr. Ljudet är väsentligen detsamma som tidigare och motorn beter sig som den skall. Hur det sedan kommer att hålla när det gäller rost är förstås omöjligt att säga i det här läget. Men Eberspächer har som sagt det bästa rykte när det gäller avgasdelar och det faktum att det sitter en särskild plåt fastsvetsad på dämparen med företagets namn på tyder ju på att man har tilltro till sin egen produkt. Man skulle knappast göra något sådant annars.
Hej,
Tack så mycket för väl utförligt svar.
Tror jag gör som du denna gång.
Mvh,
Min S80 -04 låter jättemärkligt när jag startar den. Låter precis som det är hål i ljuddämparen i dom bakre regionerna. Men efter en stund försvinner ljudet vilket verkar lite konstigt. Ska hissa upp och kolla där under i dagarna.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]