Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Testade att spraya in i luftfilter boxen för att se ifall bilen kände av startgasen och det gjorde den ej om jag inte stod och nö sprayade för då fick den helt plötsligt för mycket och motorn surade igen. Testade även att göra ett läckage (ryckte ur en slang) och sprayade med start gas vid slangens område, blev ingen reaktion då sprayade jag närmare slangen så att rätt så mycket gas sögs in fortfarande ingen reaktion så jag stoppade in pipen och sprayade direkt i och då dog motorn vilket var väntat för att det blev för mycket startgas.

Så startgas i läcksökande syfte använder jag inte något mer, om jag får någon läck så kommer jag att köpa en rökmaskin och läcktesta systemet med rök istället. Men visst det kanske fungerar på din bil och andras bilar men på min bil gör det inte det på den reglerar bort gasen helt enkelt.
Uppföljning på detta då... har inte haft ett enda problem sen jag bytte MAP-sensorn vid insuget för en vecka sen. Motorn går hur fint som helst, och det finns inga felkoder i systemet. Har stressat motorn i diverse scenarion och olika vädersituationer. Otroligt skönt att slippa alla dessa stopp och ryckningar.

Problemet löstes alltså med med en sensor för 50 kr från skroten efter att ha lagt 10 000 kr på två verkstadsbesök, två diagnostikverktyg (Vida-verktyget var ju dock väldigt bra!) och övriga delar som inte varit sönder. Läropengar... :roll:
Kul att du fick till felet och att du delar med dej om lösningen här. Lägg gärna till ordet "Löst" i din rubtik så blir det lättare att hitta för oss andra :-)-)

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]