Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag skriver å min fars vägnar, jag kan dessvärre väldigt lite om bilar.

Farsans Volvo V70, 2008, diesel automat, v3a, 24 000 mil är inne på verkstaden. Det verkar som att toppackningen är sönder, samt fodret till cylindern.

Mekonomen skulle kika på vad detta kostade att laga, och i bästa fall så slutar det på runt omkring 15 000, men antagligen runt 20 000.

Det som min far undrar är om detta är värt att laga, jämfört med bilens skick. Pappa vill egentligen ha kvar bilen, men om det inte är värt de så köper han gärna en ny.

Frågan är egentligen följande:

1 om han låter bli att lösa ovanstående problem, vad är bilen värd då ~?

2 om han löser problematiken, vad är bilen värd då ~?

Tack för hjälpen!
handlar det bara om pengar?
Att byta till en annan bil betyder inte att man klarar sig undan reparationer och kostnader.
Kostar det inte mer än så är det väl inget att backa på?
Bilen är ju beprövad och han vet hur den är skött.
milktrucker skrev:handlar det bara om pengar?
Att byta till en annan bil betyder inte att man klarar sig undan reparationer och kostnader.
Kostar det inte mer än så är det väl inget att backa på?
Bilen är ju beprövad och han vet hur den är skött.
Handlar väl delvis om pengar, men inte enbart, en ny bil är väl också relevant.

Dock är frågan om bilens andrahandsvärde ökar vid denna reperation, jämfört med vad bilen är värd vid en försäljning, om du förstår hur jag menar.
Utan att veta mer än det du skriver så har jag svårt att se att bilen ska skrotas, dvs någon ska laga den.

Så, om ni ska sälja den i detta skicket gissar jag att ni får ett större prisavdrag än om ni fixar den först.
Om du lagar bilen hamnar den väl i normalt värde, vad den var värd innan den gick sönder. Du går förmodligen inte plus på affären om du lagar den sen säljer än om du hade sålt den innan den gick sönder. Ska du sälja den trasig får ni nog som sagt kanske sälja bilen 35k kr billigare än vad den är värd även fast det kostar ca 20k att laga. Ingen vill köpa en bil som behöver lagas direkt om dom inte går plus på affären.
skulle nog ta de 15-20.000 och köpt en bra motor på JB och bytt ut den istället, men det är ju jag
kikade lite snabbt och hittade en motor för 20.000 som gått 5000mil bara, finns fördelar och nackdelar
med allt så det är väldigt personberoende på vad folk skulle göra i denna situation
ThunderAce skrev:skulle nog ta de 15-20.000 och köpt en bra motor på JB och bytt ut den istället, men det är ju jag
kikade lite snabbt och hittade en motor för 20.000 som gått 5000mil bara, finns fördelar och nackdelar
med allt så det är väldigt personberoende på vad folk skulle göra i denna situation
Vad kostar monteringen av den?
frippe87 skrev:
ThunderAce skrev:skulle nog ta de 15-20.000 och köpt en bra motor på JB och bytt ut den istället, men det är ju jag

0 kronor. Om du gör det själv med en skiftnyckel och lyfter motorn upp för hand och slänger ner den dit för hand.

Ring runt till verkstäder i din hemstad och hör priser. OM du känner någon mekare som gärna gör det på kvällen så kolla med han. Kan skilja mycket mellan olika städer.

Personligen skulle Jag hellre ha satsats pengarna på en ny lågmilad motor än att reparera den gammla.
frippe87 skrev:
som redan nämt, gör man det själv så är det bara tiden, eventullt att man måste komplettera verktygslådan för
att ta samtliga skruvar om man inte har det sen tidigare.

Alla är olika, det är tur det, det hade inte varit roligt annars om hela "JagRullar" var överens hela tiden
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]