Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft minuskabeln borta under processen.
Slangklämmorna var riktigt dåliga, har inhandlat nya klämmor och plockat bort startmotorn igen. Rengör det jag kommer åt med tops och elektronikrengöring. Ska jag smörja startmotorn invändigt med 5-56?

Blev ett jävla snöoväder och jag håller till utomhus :lol:
RääserCalle skrev:Jag har haft minuskabeln borta under processen.
Slangklämmorna var riktigt dåliga, har inhandlat nya klämmor och plockat bort startmotorn igen. Rengör det jag kommer åt med tops och elektronikrengöring. Ska jag smörja startmotorn invändigt med 5-56?

Blev ett jävla snöoväder och jag håller till utomhus :lol:
Vet inte om 5-56är något bra att ha i en startmotor risken finns att det blir kortis.
Hade glömt sätta ihop en smal plastslang (luft?) :oops: Denna slang har gått av någon gång och sitter dåligt. Ska linda lite eltejp.
Nu går den bättre i alla fall, ligger på 1100 varv och kryper upp till 1200 och ned igen. Är detta normalt? Vad är standard för tomgången??

Passade på att ta lös Luftmassemätaren när jag ändå håller på och har tid. Har sprejat den med elektronikrengöring och petat med lite tops, men den ser rätt ren ut. Lite beläggningar men inget som försvinner då jag petar.

Han inte läsa inlägget DayDreamer, så startmotorn har 5-56 i sig nu. Nåväl.
NEJ!!! Peta inte på Luftmassemätaren den är väldigt känslig, invändigt alltså på själva sensorn.

Normalt tomgångs varvtal är väl mellan 700-800rpm. Låter fortfarande som att du har läckage på någon slang på något ställe.

Ok då får vi hoppas att den klarar sig :)
Runt 900rpm för en turbo med mekaniskt spjäll, kan pendla lite då och då mellan 850 och 950rpm, typ. Dom går upp till typ 1200-1300 precis vid starten, men ska sjunka ner till ~900rpm inom sisådär 5sek. Så 1100-1200rpm konstant på tomgången är för högt, tyder på att den fortfarande drar tjuvluft, om än mindre än innan.
Du kan ha pajjat din lmm när du spraya med rengöring å peta med tops.
Men åter till pendlingen, troligtvis har du enluftläcka.
Spray med startgas när bilen går på tomgången går varvtalet upp eller motorn dör så har du en rejäl läcka.
Spray runt insuget där packningar sitter, rätt vanligt att de blir dåliga å drar tjuvluft där.
Pinsamt, men jag hade glömt sätta i elkontakten till spjällhuset, kom på det hemma i sängen imorse :oops: :oops:

Nu ligger varvtalet vid tomgång på 850-900 vid start. Väldigt stabilt.

Efter några mils körning och jag stannar, lägger i friläge och står still så svajar varvtalet vid 1000-1100. Är detta normalt?

Kan jag känna mig nöjd nu och invänta att lampan ska slockna?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740