Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

FreddanNo1 skrev: Nyligen fick jag reda på att Citroën och Nissan är mer eller mindre samma bilar. Hur många vet det?
Nämn två bilar som dom byggt tillsammans.. Är tveksam.
Däremot Renault och Nissan (samt Dacia) har en del modeller tillsammans. Nu hör ju iofs Renault och Citroen ihop också, men tror Citroen står helt utanför när det gäller badgeengineering som det kallas.

Nått som är riktigt roligt att reta Saabpuritaner med är ju Saab 9000/Alfa Romeo 164/Lancia Thema/Fiat Chroma som alla hör ihop. Lancian, Fiaten och Saaben kan ju tillochmed byta dörrar med varandra.

Edit: Och hur många V50/S40/C30/C70 ägare vet om att dom kör en Ford Focus/Mazda 323
Alla tre byggs i Tjeckien. Det som skiljer är karossen, men inte jättemycket. Däremot har jag läst att de har olika goodwill och hur serviceinriktade de är vid ev. problem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peugeot_107

Alltså, Toyota Aygo, Citroën C1 och Peugeot 107.
Allinug skrev:Ni har väl koll på bilindustrins världskarta?
http://teknikensvarld.se/bilvarldens-na ... ut-175046/
Intressant, men jag saknar vissa streck. Tex så delar ju Toyota oh Subaru en modell GT86/BRZ, Mercedes köper små dieslar till A-klass från Renault.

Volvo och Ford har inte längre något motorutbyte, men kartan är över ett år gammal och då gällde det fortfarande.
För ett tag sedan upplyste jag grannen, som äger en V70 2.0F, om att han i själva verket kör omkring i en Ford. Som svar fick jag: dra du åt helvete, tror du jag är dum eller, det står ju för fan Volvo på motorn!

Ehhh ?:-/
Idag åker vi alla omkring i fordon som är ett hopplock utan dess like, motorer bla delas mellan tillverkare

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Yaniz: "För ett tag sedan upplyste jag grannen, som äger en V70 2.0F, om att han i själva verket kör omkring i en Ford."

Mycket underligt resonemang. Bara för att motorn är tillverkad av Ford är ju inte hela bilen en Ford.
Jag är pensionär nu, men när jag jobbade inom elektronikindustrin byggde vi upp data och telestativ där. Dom var på ett sätt teleskopiska. Stativets enheter satt i en rack som gick att dra ut och skjuta in igen. Låsningen på den här racken var tillverkad av VolksWagen. Det var deras motorhuvlås och deras logga syntes tydligt på den.
Med ditt resonemang var dom datorstativen tillverkade av VolksWagen! :-O) :-O) :-O)
Ingen av oss som jobbade med detta skulle komma med något sådant påstående.

Tänk dessutom så förnedrande för dom Volvoägare som har en dieselmotor tillverkad av Renault. Säg till dom att dom kör omkring i en Renault. (Det är nog risk att dom försöker köra över dig)
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Derank skrev:Idag åker vi alla omkring i fordon som är ett hopplock utan dess like, motorer bla delas mellan tillverkare

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Precis som datorer. Allt som finns under plasten tillverkas i Kina och Taiwan. Spelar ingen roll vilket märke du köper i samma prisklass; du får samma innehåll oavsett fabrikat. Sen finns det en aktör som har till affärsidé att mjölka kunder till max, men det hör inte till detta forum.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Derank skrev:För ett tag sedan upplyste jag grannen, som äger en V70 2.0F, om att han i själva verket kör omkring i en Ford
För några år sedan var jag (och frugan) hos Ford och provkörde en Kuga. Det som var Ford på den det var dieselmotorn. Årsmodellen efter såldes som Volvo XC60, med Volvomotor. Bensinversonen av Kugan vi provkörde skulle visst ha en Volvomotor. Årsmodellen efter hade även Kugan Volvos dieselmotor. Dom sista "påståenden" vet jag inte säkert, det är hörsägen.
Rådlös skrev:Yaniz: "För ett tag sedan upplyste jag grannen, som äger en V70 2.0F, om att han i själva verket kör omkring i en Ford."

Mycket underligt resonemang. Bara för att motorn är tillverkad av Ford är ju inte hela bilen en Ford.
Jag är pensionär nu, men när jag jobbade inom elektronikindustrin byggde vi upp data och telestativ där. Dom var på ett sätt teleskopiska. Stativets enheter satt i en rack som gick att dra ut och skjuta in igen. Låsningen på den här racken var tillverkad av VolksWagen. Det var deras motorhuvlås och deras logga syntes tydligt på den.
Med ditt resonemang var dom datorstativen tillverkade av VolksWagen! :-O) :-O) :-O)
Ingen av oss som jobbade med detta skulle komma med något sådant påstående.

Tänk dessutom så förnedrande för dom Volvoägare som har en dieselmotor tillverkad av Renault. Säg till dom att dom kör omkring i en Renault. (Det är nog risk att dom försöker köra över dig)
Det finns (för) mycket i en V70 som luktar Ford. Orkar inte gå in på detaljer, men kvalitetsmässigt är V70 ingen höjdare, med undantag för "riktiga" Volvomotorer. Men visst, det är min personliga preferens.

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]