taxi skrev:Nexus skrev:Lite OT ....jag körde syrrans V50 hem från jobbet utan stötdämpare bak .. det var en upplevelse i sig :lol:
Mer OT: Jag provade min 850 utan dämpare bak, det var också en upplevelse!
Men jag har forskat lite om fjädrar, och kommit fram till att man ska ha ordentligt förstärkta fjädrar bak. Original kombi är runt 13,5 mm godstjocklek, men jag vill inte ha mindre än 14,5 mm. Olastad bil med skruvats förstärkta fjädrar (14,5) ger ca fyra cm mellan däck och skärmkant, men dom säckar ihop när man lastar. Så om nån hittar fjädrar på 15 mm eller mer, säg gärna till! Jag har funderat på att höja baken genom att tillverka ett mellanlägg att sätta ovanför fjädern, där den vilar mot karossen, men jag har inte tagit tag i det än.
Jag har 60/40 sänkning på min 855a men tycker den blev alldeles för låg bak, speciellt när man lastar.
Olastad ligger däcket precis i höjd med skärmkanten, och då har jag ändå höjt upp den en bit.
Jag använde mig utav de klossar som man fäster fjädern med i botten, knackade ut bulten och la dom under fjädern sen spände jag fast allt med kloss ovanför som vanligt med en lång M10 rakt igenom.
Dvs kloss-fjäder-kloss-bakvagn, detta höjde ca 2cm.
Just nu kommer jag inte på nåt bättre namn än kloss...
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net