Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej.
Jag har laddat ur batteriet helt på vår Volvo S60.
Glömde stänga av parkeringsljuset i lördags, så nu på morgon var bilen helt död.
Inte ens larmdioden blinkade.

Här kommer några funderingar:

När jag öppnar bilen med nyckel, finns det något reservbatteri på larmet så det går igång då?

Är det något speciellt att tänka på innan man startar bilen med hjälpkablar, kopplade till +uttaget i motorrummet?

Om jag kör bilen några mil och sedan laddar med ctek-laddare - kan batterikablarna sitta kvar på batteriet vid laddning,
eller är det bättre att ta ur batteriet och ladda det utanför bilen?
Förmodligen startar larmet men kan avaktiveras genom att vrida nyckel i tändningslåset.
Normal försiktighet med i vilken ordning man kopplar starkablar.
Med ctek kan man ladda batteriet utan att lossa batterikablar.
av DBS
Hej igen.

Tack för infon.
Larmet gick när jag anslöt hjälpkablarna till det urladdade batteriet. Stängdes mycket riktigt av när jag vred om nyckeln.
Meddelande "Begränsad motoreffekt" lyste en stund när bilen startade och sedan kom ett felmeddelande till. "Motorstyrning behöver översyn" tror jag det stod. Dessa försvann efter en stund. Efter det körde jag bilen ca 4 mil, och nu står den med laddare inkopplad i garaget. :)
av MickeM
Hej.

Styrdonen sätter ofta en massa felkoder på spänningsfall, vid dylika tillfällen, men de tas oftast bort av sig självt.
Återkommer inte varningen, så är det bara att tuta och köra.

Micke

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]