Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skippe
Hej,
Har en Volvo V70n från 2001 /170hk). Bilen startar inte och det verkar inte som att bränslepumpen går. Jag har bytt bränslepump till en ny och säkerställt att alla kablar sitter som dem skall. Mäter jag på säkringen så finns där ström. Det låter dock aldrig som om att bränslepumpen går igång ändå. Det finns ingen ström till bränslepumpen. Vad jag förstått så finns inga relän för bränslepumpen på den här modellen heller.
Kan det vara någon styrbox som är slut?
Vart sitter styrboxen/ styrmodulen?
Borde jag kunna se detta med en felkodsläsare?
Vilken rekommenderar ni? (Helst ingen allt för dyr), men iaf en så man reder dem flesta situationerna.

Med vänlig hälsning/
Eric
av andersuw
Jo det skall finnas ett relä till bränslepumpen men jag vet inte på rak arm var det sitter. Enligt VIDA (Volvos verkstadsprogram) styrs pumpreläet av ECM (Engine Control Module), som sitter i en svart plastlåda på höger sida av motorrummet. Dock verkar även CEM (Central Electronic Module), som sitter i närheten av OBD-uttaget, vara inblandad i kommunikationen på något sätt. Det kan mycket väl vara så att du har felkoder att läsa ut som kan vara till hjälp för att diagnosticera och man brukar göra klokt i att börja i den änden oavsett om där finns några koder eller inte. Bästa felkodsläsare om du har en portabel dator till förfogande är VIDA/DiCE. Den jag länkar till nedan kostar lite mer än andra men är också bättre än andra av skäl som framgår av annonsen. Vill du slippa strul föreslår jag att du satsar på den. Det är ändå rätt lite pengar i sammanhanget.

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026

Biltema har annars en Volvospecifik läsare för runt tusenlappen och du kan sedan använda VIDA på vilken dator som helst, även en stationär, för att få hjälp med uttolkningen.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/

En generisk läsare, som bara klarar det fåtal koder som biltillverkarna är skyldiga att leverera i generiskt format, kan du få för ett par hundralappar. Men en sådan läsare är i många fall inte till särskilt stor hjälp.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Vrider man fram startnyckeln till tändläge så går bränslepumpen bara ett antal sekunder, sen stoppar den av säkerhetsskäl. För att pumpen skall gå kontinuerligt fodras att vevaxeln roterar, antingen med hjälp av startmotorn eller att motorn är igång. Det här gör att felsökningen blir vansklig om man skall lyssna sig till om pumpen går. Bättre är att kolla att man har tryck i fuelrailen, ungefär 2,5 bar skall det vara. Har man ingen tryckmätare kan man trycka in stiftet i "däcksventilen" på fuelrailen och se om det finns tryck(beakta risk för brand och även att få bensin i ansiktet)

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]