NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I brist på annat så har jag börjat samla på mig lite delar för att eftermontera USB i bilen men jag tycker de sprängskisser man hittar är lite otydliga med vad man faktiskt behöver. Det beror väl antagligen på vilken typ av interface man vill ha eftersom det finns några olika varianter, men jag är som sagt bara ute efter USB-delen.

Är det någon med VIDA som skulle kunna leta upp monteringsbeskrivningen åt mig?
Kollar man här: http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 49472/2008 så uppfattar jag det som att det är detta artikelnr som gäller: 31201196.
Jag har idag en V50 2008 med High Performance med AUX, så detta kablage behövs också antar jag: 30752873.
Har jag missat något?

Tack på förhand!
Googlar jag på 31201196 så får jag bara fram själva sladden. (Sorry kollade inte dina länkar, du har samma info som jag verkar det.. )

Enligt denna länken skall det vara möjligt att eftermontera USB från och med årsmodell 08 och chassinummer (V50) 479598.

http://shop.bildeve.se/usb-och-ipod-mus ... c-505.aspx

Hade själv gillat att bli av med lagret av repade CD-skivor i bilen, men för min del (07:a, High perfermance med Aux, ej cd-växlare) så hade det nog varit lättare att byta bil istället, ev. skulle det vara möjligt med GROM MOST koppling(?). Men det verkar vara ganska osäkert (finns för många variationer av ljudsystemet för att det skall gå att få fram bra data känns det som).
Ja precis. Jag fattar det som att det är någon box som behövs också, men antar att en fullständig VIDA-beskrivning visar sådant och även tillhandahåller rätt artikelnummer.
Lite osäker på mitt chassinr faktiskt, så jag får kolla upp det senare idag.

GROM är inget alternativ för mig, jag vill bli av med cdskivorna precis som du men inte så gärna. Jag verkligen avskyr själva styrningen av det systemet, att byta låtar/folder etc i GROM ser inte alls intuitivt ut. Någonstans. Upplever det mer som ett "ful-hack" för att de inte kunde lösa det på något bättre vis och då kan det kvitta känner jag.
Ny bil blir det tids nog, men fram tills dess vill jag hålla mig sysselsatt och fortsätta extrautrusta kärran. :D
Hade du high preformance anläggningen?

Har jag förstått det rätt behöver du:

Låda: 31260795
Monteringssats: 31201196 ( så länge du inte har bluetooth eller tänker installera det)
Kabel endast usb: 30752873
Mjukvara: !? Vet inte om man behöver ladda båda eller om det räcker med USB..

30775879 USB
31201260 USB och iPod® Music Interface
Verkar som att GROM-interface är möjligt på min iallafall (07:a HP-stereon, enkel CD-spelare). GROM-spelaren ersätter CD-spelaren, finns från c:a 3000:-, installationen ser rätt behändig ut. Men jag håller med om att själva styrningen/låtval med mera ser lite knäpp ut, känns inte 100..

http://www.ebay.com/itm/GROM-MST4-USB-A ... SwfZ1WZb3C

Vad jag sett på bilder på din bil så ligger ditt chassinummer utanför det intervall som Volvo nämner som brytpunkt när man kan efterinstallera Volvos kit, men frågan är ju vad det praktiskt betyder (om det fortfarande är möjligt, men ev. lite krångligare.. ?).
Perra: nu ser jag att vi båda verkar ha varit lite trötta sist. För nu när jag kollade vidare lite så ser jag detta (och det står likadant på bildeve):
Bild

Den övre visar FRÅN chassinr och den undre visar TILL chassinr.
Så det verkar absolut gå eftersom mitt chassinr matchar det undre. Får gräva vidare lite! :)
Jäklar, helt rätt! Jag var så inställd på att det inte var möjligt så jag läste fel.. Du får gärna ta reda på mer, inte så lätt att se "hela" momentet som krävs, skummar jag jag bildeve-länken så blir jag inte klok på det..
http://shop.bildeve.se/usb-och-ipod-mus ... c-505.aspx

I sämsta fall krävs ju
Bassats, 30758237. 2938:-
Monteringssats, USB och iPod® Music Interface för alla audionivåer. Art. nr. 31201196. 431:-
Monteringssats, för bilar med audiosystem Performance Sound System. Art. nr. 31201523. 1700:-
Samt laddning av någon av dessa tre applikationer:
30775879 USB Pris: Kontakta oss!
31201260 USB och iPod® Music Interface Pris: Kontakta oss!
31201259 iPod® Pris: Kontakta oss!

Minst 5000:- alltså?? Funderar på om ett aux-bluetooth-omkopplare och låtar på telefonen istället skulle kunna vara en lagom lösning för min del? Då blir det på sin höjd några hundralappar istället.
Ja, den summan är ungefär vad jag hört också i tidigare fall. Så mycket tänker jag såklart inte lägga, då hade jag köpt Bluepowers enhet istället och fått en mer modern enhet. Min plan är att skaffa delar löst så att säga, varpå jag kan bygga ihop allt. Har redan lite påväg hem men det är tyvärr inget av de större som man behöver.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]