NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Härligt att det finns några som har fått användning av det! ;)
Kylarslangarna kan du koppla ihop, inga problem. Du måste dock fixa en rör eller slangbit som du kan skarva med.

Bränsleslangen skall inte heller vara någon fara då pumpen till värmaren inte kommer pumpa ut något när värmaren inte är inkopplad.

Vågar inte svara på om det ser likadant ut men skulle faktiskt verkligen tro det. Borde inte vara någon skillnad. Men kolla för säkerhets skull med tex Bilia först om du är osäker.
Det värsta är att Eberspächer rekommenderar service varje år eller minst vartannat. Då är det inget bra ställe Volvo har placerat den :) Bilia/Volvo upplyser inte heller detta med att dem behöver servas :/
Den sitter längst in till vänster på min v50 07 bensin så borde vara på samma ställe. Låg spänning kan bero på dåliga kablar, styrenheten i värmaren är trasig (det var så på min) eller helt enkelt batteriet som är slut. Värmarna tar död på ett batteri ganska snabbt så se även över det. Hur har värmaren fungerat tidigare? Tagit ut felkoder? Kan posta lite bilder när jag är hemma igen.
Kul att tråden väcks till liv igen :)

Oftast när det varnas för batterispänning låg så är det just batteriet som är dåligt... Men man kan inte vara säker till 100% dock.

Hur har du kontrollerat felkoderna? VIDA? Om inte, så kolla då hos Volvo eller med en egen DICE/VIDA.

Det SKALL alltid bli felkod på CPM om värmaren inte startar av någon anledning. Får inte CPM ström alls så får man även felkod på det.
CPM = Dieselvärmarens styrenhet.

Om inte värmaren startar trots bra batteri så syns inte felkoderna på DIM(displayen) utan man måste läsa ut felkoderna hos verkstaden eller med sina egna felkodsläsare (VIDA/DICE).
Utan felkoderna så kan man bara gissa på vad som är fel. Finns kanske 20 olika orsaker till att värmaren inte startar.... :(

Så prio 1 om värmaren inte startar = Läsa ut felkoder.
Tjena!

Hela vintern har spenderats på att renovera, felsöka och lära sig om värmaren. Lite halvkul men otroligt påfrestande. Nu sprang jag ändå på en beskrivning som visar vad som är generalfelet på styrenheten (om någon skulle vilja ge sig på och laga den). http://www.motor-talk.de/forum/aktion/A ... tId=715307 Trots att allt är på tyska så visar bilderna helt tydligt från s.6 och framåt en kallödning på kortet. Om någon vet hur man enklare får loss kortet får ni gärna fylla på. En annan grej som framkommit är att Eberspächer rekommenderar att man gör rent eller byter filtret som sitter på inloppet till bränslepumpen varje år... Annars kan det börja ryka om värmaren (jasså volvo :roll: ?). Konstigt att detta inte ingår i serviceprogrammet då?
Hoppas på svar här istället för att starta en ny tråd..

*Är det svårt att få i och ur kontaktstiften om man byter flamvakt + glödstift? I servicemanualen står det att man ska ha ett specialverktyg för att få loss stiften

*Det finns alltså ett bränslefilter till pumpen..? Var beställer man ett sånt?
T16AeRo skrev:Hoppas på svar här istället för att starta en ny tråd..

*Är det svårt att få i och ur kontaktstiften om man byter flamvakt + glödstift? I servicemanualen står det att man ska ha ett specialverktyg för att få loss stiften

*Det finns alltså ett bränslefilter till pumpen..? Var beställer man ett sånt?
Jag hade lite bekymmer med att få ut stiften helt. Köpte AMP verktyg på Biltema. Fungerade ok. Finns nog bättre.
Köpte ändå på mig nytt kontaktstycke som jag använde samt nya stift till kablarna men behövde aldrig använda dom.

Filter/silen till brönslepumpen kan du köpa på Bilia tror jag, annars gäller återförsäljare för Eberspächer. Finns ett gäng att välja mellan på deras hemsida :)
T16AeRo skrev:
timebandit skrev: Köpte AMP verktyg på Biltema. Fungerade ok. Finns nog bättre.
Alltså.. nån som har art.nr till detta verktyg..? Hittar inget på Biltemas hemsida :evil:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031403/
Sådana verktyg :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]