Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går relativt bra men byter varvtal på tomgången med ungefär 6 sekunders intervaller, pendlar mellan kanske 600 och 900. På femmans växel i backe på 90 väg känner jag hur den lätt gungar fram då jag håller jämt tryck på gaspedalen.

Det är en chippad turbo med cirka 270 hästar. Har aldrig kört en så kraftfull bil tidigare men jag tror att den är tröttare än den borde vara.
Har haft den på flera mackar för att läsa felkoder men de hittar inget. Har en tid på fredag hos ännu en firma som påstår sig ha rätt utrustning att läsa felkoderna.
Efter mycket googlande (min egen kunskap är väldigt begränsad) har jag börjat tro att spjällhuset behöver rengöras. Kanske även luftmassemätaren.
Är mest inne på att det är spjällhuset. Sitter spjällhuset vid det inringade området på bilden?
854.jpg
854.jpg (213.35 KiB) Visad 6441 gånger
Vore väldigt tacksam om någon kunde skriva hur jag skall gå tillväga, eller vad jag kan undvika för misstag. Har beställt en manual till bilen men den orkar jag inte vänta på!
Förra ägaren menade att lampan inte var något att bry sig om, att han haft den inne för felsökning två gånger utan resultat. Han trodde lampan lyser eftersom den är chippad. Inte helt troligt va?
Senast redigerad av 2 RääserCalle, redigerad totalt 0 gång.
Först och främst: Kolla felkoder gör du själv under huven med den inbyggda OBD:n. Du behöver endast papper och penna. Vad verkstäderna har använt för annan utrustning vore kul att veta.
Och ja, spjällhuset och tomgångsventilen sitter under den där lilla plastkåpan.
taxi skrev:Först och främst: Kolla felkoder gör du själv under huven med den inbyggda OBD:n. Du behöver endast papper och penna. Vad verkstäderna har använt för annan utrustning vore kul att veta.
Och ja, spjällhuset och tomgångsventilen sitter under den där lilla plastkåpan.
Jaså? De stack in något instrument i dosan under huven. Hävdade att de använde sig av en dyr datorutrustning och skulle ha 500 spänn för jobbet. Sen kom de tillbaka och sa att jag skulle strunta i att betala eftersom de inte hittade något. :D

Tack vad bra, då ska jag rengöra imorgon.

Släcks varningslampan om felet försvinner eller måste jag göra något för att släcka den, och sedan se om den kommer tillbaka?
Lampan släcks om felet inte inträffar igen på ett visst antal körcykler OBS!! en körcykel är inte starta och stänga av motorn.

Jag skulle tro att LMM även behöver en översyn men först och främst läs ut felkoderna detta gör du själv som sagts tidigare :)

Om du undrar hur man går till väga för att läsa ut felkoderna så står det här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 41&start=0
RääserCalle skrev:Tack så mycket för alla svar och tips. Skall sätta igång och rengöra imorgon. Kollar felkoderna först då. Återkommer med resultatet :D
Ok en rengöring av gasspjället och tomgångs motorn skadar inte :D
Snabba tips sökes!

Tog in spjällhuset och tomgångsmotorn. Rengjorde spjällhuset ordentligt med tandborste och lacknafta. Fick bort nästan all skit.

Tomgånsmotorn torkade jag bara av utvändigt och rengjorde kontakterna på.

Nu pendlar tomgången mellan 1000 och 1500 varv. Då jag körde på 4ans växel utan gas låg bilen på 50km/h wtf??

Vad gick snett?
Kan vara så att bilen behöver ett tag på sig för att ställa om till rätt varvtal. Du kan även göra bilen strömlös i ungefär 30minuter då tappar styrboxen alla sina inlärda värden och börjar om på nytt.

Har du kollat så att alla slangar sitter på och att inte någon är skadad/sprucken?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]