Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
Hur mycket påverkar gamla tändstift en ryckig gång? Spjällhuset och bränslefiltret är bytat/rengjort för några år sedan. Det går ju inte att beiktiga en bil utan tomgång, speciellt inte när lambda lampan blinkar.
av andy78
Klart det kan påverka, men tror mer på tjuvluft.
Spraya startgas runt insuget får du förhöjd tomgång så har du nog en läcka där rätt vanligt att insugspackningar börjar läcka på gamla bilar.
av frankiboy
andy78 skrev:Klart det kan påverka, men tror mer på tjuvluft.
Spraya startgas runt insuget får du förhöjd tomgång så har du nog en läcka där rätt vanligt att insugspackningar börjar läcka på gamla bilar.

Är det en dyr historia? ??:-/
av andy78
Inte så dyrt packning från 100kr och uppåt arbetet kan man göra själv om man är lite händig med verktyg.
av frankiboy
Bilen går emellanåt som en klocka men ibland hackar den och luktar bensin plus att den dör på tomgång samt låter som att den går på tre cylindrar. Ska man verkligen byta bränslefilter eller rengöra spjällhuset igen?
av NilsO
Om motorlampan (lambdalampan) lyser så läs ut felkoder. Hur man gör går att läsa på forumet.

Beskriv gärna lite mer hur problemen visar sig. Kommer de direkt när man startar bilen kall, eller först när bilen är varm? Lyser lampan alltid, eller tänds den först efter ett tag?

Du skriver i en annan tråd om lambdasonden. Det är inte så troligt att den orsakar problemen som du beskriver, så lägg inte pengar på den om du inte har obegränsat med sådana :)
av frankiboy
NilsO skrev:Om motorlampan (lambdalampan) lyser så läs ut felkoder. Hur man gör går att läsa på forumet.

Beskriv gärna lite mer hur problemen visar sig. Kommer de direkt när man startar bilen kall, eller först när bilen är varm? Lyser lampan alltid, eller tänds den först efter ett tag?

Du skriver i en annan tråd om lambdasonden. Det är inte så troligt att den orsakar problemen som du beskriver, så lägg inte pengar på den om du inte har obegränsat med sådana :)

Jag har testat felkoder och då får jag resultat i A4-sidor. Så mycket kan ju inte vara fel? Bilen hostar och luktar bensin emellanåt men vid vissa tillfällen går den som en klocka. Jag fattar noll men det måste ju bero på blandningen av luft/bensin. ??:-/

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]