Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tunnan81
Hej alla, ny här och har stött på lite patrull som jag hoppas få hjälp med.
Skaffade för inte så länge sen en S60 2,5t AWD -07 vilket jag är mycket nöjd med.
Dock är den lite "epa" stuk på med lite högre bak och va jag förstått så är det något som kallas nivomat och sitter på alla awd bilar och därför är den så hög bak.
Tanken var ju att byta både fjädrar å dämpare runt om på den till något som gör den stabilare och sänker den men nu efter att ha kollat lite så verkar det inte finnas några kit att köpa just till denna modell?
Någon som har tips och kan hjälpa till med lösning? Detta med nivåomat är inget jag bryr mig om utan är intresserad av standardgrejor, finns det eller måste man bygga om som man sett vissa göra eller lämna iväg till tex SAM för 10k?

Hoppas vi nu 2016 har en smidigare lösning.

MVH Johan
Användarvisningsbild
av milktrucker
volvo orginal sänkfjädrar passar.
Dämparna bak måste bytas, fram ska funka rakt av.
Det är sportfjädringen som sänker några cm, men AWD är samma bakvagn som på XC så den är ganska hög
av Tunnan81
milktrucker skrev:volvo orginal sänkfjädrar passar.
Dämparna bak måste bytas, fram ska funka rakt av.
Det är sportfjädringen som sänker några cm, men AWD är samma bakvagn som på XC så den är ganska hög

Jo fram ska inte vara några problem har jag oxå förstått.
Pratade med Volvo i kalmar å de tyckte jag skulle köpa ett par bakdämpare utan nivå och byta bara men passar de rakt av? I så fall e det ju en enkel sak.
Användarvisningsbild
av milktrucker
nivådämparna justerar höjden på bilen samt har en annan fjäder som sitter runt dämparen.
Vanliga dämpare har en annan fjäder som sitter separat.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]