- tis 26 apr 2016, 14:11
#1070877
Man kan enkelt "koppla bort" lampdasonden, en enkel kabel bakom höger fjädertorn under en "gummitutta". Då går boxen in i "limp home mode" och motorn styrs av ett förinställt program. Är det samma fel då kan man utesluta Lambdasonden. I alla fall tills vidare. Jag hade en halvtaskig Lambda, men den fungerade vid mätning med multimeter så jag felsökte och fixade med en del annat också. Då tog jag isär kontaktstycket (bara det med en kabel i) och körde utan Lambda i "limp home mode" då gick bilen mycket bättre, så det blev en ny "märkesanpassad" Lambdasond från Biltema och bilen har gått "som en dröm" sedan dess (16V motorn med 160hk). Enkelt sätt att utesluta vissa saker (LMM, också samma) men kanske inte helt tillförlitligt alltid. När man kopplar ihop kablarna igen måste man nolla felkoderna för att boxen ska "gå ur "limp home mode". Men är bilen svårstartad varm får den kanske för mycket bensin av någon anledning, avgasläckage, som nämns, före katen lurar Lambdan så boxen får fel signaler, men knappast redan vid start. Kolla BTR-en, sug i den lilla vakuumslangen. Det ska vara helt tätt och inte smaka bensin.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V