Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1070346
s6025t skrev:Hur som helst verkar en bensinbil vara renare än än dieselbil senast nu i veckan kom detta test där ända Volvo som är A klassad är V40 med bensin T5 dieselbilarna klarar inte utsläppen lika bra
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... slappstest
Det beror ju helt på hur man definierar "renhet". Dieselbilar har högre NOX-utsläpp, vilket verkar vara vad just detta test fokuserar på, men släpper i gengäld ut mindre CO2. Uppenbarligen har också en del moderna direktinsprutade bensinmotorer mer problem med partikelutsläpp än moderna dieslar. Förklaringen är förstås att en sådan bensinmotor arbetar mer "diesellikt" men i motsats till dieslar är befriad från kravet på partikelfilter:

http://www.transportenvironment.org/pre ... ty-diesels
av s6025t
#1070349
Ja o testet avser just NOX o där är den bästa Volvon är T5 som är direktinsprutad
Så här står det på sidan vad testet går ut på "The EQUA Air Quality Index clearly identifies vehicles emitting the lowest quantities of nitrogen oxides (NOx) on a scale from A (best) to H (worst)."
av andersuw
#1070350
beme skrev:Denna norska websida verkar anger vad som gäller i Norge:

http://www.osloby.no/nyheter/Alt-du-lur ... 44066.html

1500 kr i böter! Det känns som att jag skall välja bensin
Som framgår av den sida jag länkade till verkställer inte polisen förbudet/böterna. Jag vet inte heller om man heller använt sig av förbudsmöjligheten ännu. Den bestämmelse som finns är att Oslo temporärt kan införa förbud för dieselbilar vissa dagar. Det råder inget permanent förbud mot att köra diesel i Oslo.

Har du något svar på den fråga rörande förbud i andra storstäder som jag ställde?
av s6025t
#1070353
Det finns ju en anledning till att Oslo bara förbjuder dieselbilar så här står det ju på sidan från Oslo
"4. Hvorfor forbyr man bare dieselbiler og ikke bensinbiler?
Dieselkjøretøy har høyere utslipp av nitrogendioksid (NO2) sammenlignet med bensinbiler.
De siste årene er antall kjøretøy som benytter diesel som drivstoff økt, og dette er en av hovedårsakene til at konsentrasjonene av NO2 i osloluften ikke har blitt redusert.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1070354
Vet inte om beslutet är fattat, men Paris har planer på att förbjuda dieselbilar år 2020.
av andersuw
#1070361
s6025t skrev:Ja o testet avser just NOX o där är den bästa Volvon är T5 som är direktinsprutad
Så här står det på sidan vad testet går ut på "The EQUA Air Quality Index clearly identifies vehicles emitting the lowest quantities of nitrogen oxides (NOx) on a scale from A (best) to H (worst)."
Visst. När det gäller just NOX är moderna bensinbilar bättre än moderna dieselbilar och när det gäller vissa andra utsläpp är det tvärtom.

Sedan är ju också frågan om det är just dieselbilar som skall förbjudas om nu vissa biltyper skall bort på vissa ställen. Gamla bensinare är ju inte direkt rena i jämförelse med moderna dieslar. Här är siffrorna ur fordonsregistret för mina två V70, en gammal bensinare och en ny diesel:

V70 T5 -02 aut.
CO2 258 g/km
CO 1,196 g/km
Kolväten: 0,172 g/km
NOX: 0,082 g/km
Partiklar: Uppgift saknas

V70 D4 -15, aut.
CO2 119 g/km
CO 0,092 g/km
Kolväten: 0,016 g/km
NOX: 0,071 g/km
Partiklar: 0,0003 g/km

Tar man hänsyn till det faktum att man idag kan tanka delvis icke-fossil diesel (t.ex. OKs) blir förstås dieselns överlägsenhet på CO2-sidan än mer påtaglig. Till lastbilar finns redan hundra-procentigt icke-fossil diesel och det är mycket möjligt att vi snart kommer att kunna tanka det i personbilsdieslar också.

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/diesel/

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... l-bio-hvo/
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1070362
s6025t skrev:Det finns ju en anledning till att Oslo bara förbjuder dieselbilar så här står det ju på sidan från Oslo
"4. Hvorfor forbyr man bare dieselbiler og ikke bensinbiler?
Dieselkjøretøy har høyere utslipp av nitrogendioksid (NO2) sammenlignet med bensinbiler.
De siste årene er antall kjøretøy som benytter diesel som drivstoff økt, og dette er en av hovedårsakene til at konsentrasjonene av NO2 i osloluften ikke har blitt redusert.
Se jämförelsen mellan min V70 T5 -02 och min V70 D4 -15 ovan när det gäller utsläpp. Det verkar inte som om Oslo kommun har övervägt den. Det finns ju alltid en anledning till ett beslut men att det finns en betyder inte nödvändigtvis att beslutet och anledningen är bra sådana.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1070370
fjohan82 skrev:Vet inte om beslutet är fattat, men Paris har planer på att förbjuda dieselbilar år 2020.
Diskussioner om förbud pågår lite varstans men mig veterligen är Oslo den enda stad där ett beslut fattats om att ha möjlighet att förbjuda dieselbilar vissa dagar. Såvitt jag vet (se länk ovan) verkställs inte förbudet för närvarande. Det beslut som nu finns är också ett tillfälligt sådant. Ett förslag på en mer permanent lösning är ute på remiss. I det förslaget är dieslar som klarar kraven för Euro 6 (det vill säga alla nya dieselbilar som säljs för närvarande) undantagna från förbudet.

I Tyskland finns sedan länge regler om att bara bilar som har tillräckligt bra avgasvärdena får köra i vissa innerstäder. Dessa regler kommer att skärpas så att det kommer att krävas Euro 6 för att få köra diesel på vissa ställen.

http://www.environmental-badge.co.uk/en ... badge.html
Användarvisningsbild
av joel80
#1070435
Holland har ett förslag som godkänts i "lower house" i deras parlament som gör det förbjudet att sälja fossilbilar från 2025! Den måste gå igenom senaten också, men det finns en chans att den kommer att godtas. Det skulle jag säga är ett bättre steg att ta än att gå på de som lagt stora pengar på att köpa en ny bil, och styrts in på att köpa t.ex miljödieselbilar p.g.a skatteregler och förmånsvärden.

https://www.theguardian.com/technology/ ... an-by-2025

Nu börjar vi kanske halka lite väl långt bort från ämnet.. TS får lägga till T8 i rubriken så blir det i allafall lite mer on topic. :D
Användarvisningsbild
av Henrikx2
#1218049
Det fick bli en D5 igen.
Efter att ha provat T6 och hamnat en bit över 2L/milen så blev valet enklare.
D5 ligger straxt under litern nu så det verkar lovande.
Tyvärr ännu mindre tank än på v70 och xc60.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]