Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev: Bästa avgassystem jag haft på någon bil var det till 855:an. De systemen höll i evighet så när som på det svarta slutröret till T5:an som rostade sönder löjligt fort. Men det var ju bara att sätta på något annat där istället. Man frågar sig varför inte Volvo kunnat fortsätta så när de nu äntligen fått till ett system som höll bilen ut (eller nästintill).
wissel skrev:Jag köpte bilen med trasig dämpare(tror jag) men upptäckte efter ett tag att ljudet var fel, hålet var på ovansidan av dämparen. Dom bytte utan knot.
OK. Så du fick det på begagnatgarantin alltså. Då är jag med.
Avgassystemen till Volvo 850 och den första V70 serien (innan -00) var nog något av det bästa och mest hållbara som någonsin funnits på en bil. Hade en V70 -97 som hade gått 43 000 mil som det aldrig hade bytts avgassystem på, och det var fortfarande i mycket fint skick när jag gjorde mig av med bilen :D För övrigt, om jag skulle bytt avgassystem idag så hade jag bytt till ett rostfritt. http://www.rakaror.o.se/
Rakarörs rostfria is da shit 8)
Bytte detta på min S60 för 3 mån sedan.
Perfekt passform,dock valde jag ett 2 1/2" hela vägen så det "mullrar" mer än original.
Dom har även 2 1/4" som jag antar är lite tystare 2 1/2" ??
Pris inkl frakt = 4200 kr.
Raka rörs rostfria kan kanske vara en idé. Men jag blir lite förbryllad när jag tittar på alternativen på deras hemsida. Det finns en halvsats som skall passa alla V70 00-04 från 130 hk (borde väl vara 140 istället för 130) till 210 hk. Men för det första undrar jag hur den satsen kan passa alla dessa eftersom sugmotorer och turbomotorer har olika avgassystem såvitt jag vet (grövre på turbo). För det andra undrar jag också varför inte min bil (T5 med 250 hk) finns med, särskilt som jag tror den har samma avgassystem som 2,4T. Någon som kan förklara detta?

Hur låter för övrigt dessa system jämfört med original? Vill nog ogärna att min T5:a låter mer än den nu gör (eller snarare gjorde innan avgassystemet gick sönder ;-) ). Och är upphängningen densamma som original?
loci skrev:Raka rör samarbetar med A-Alt-avgassystem,så kolla på deras sida så kanske det klarnar lite.
Jag har också en T5 men en S60 ,och min är 2,3 T5
Ja där såg det begripligare ut. :D Har du själv monterat dessa grejer på din bil? Vad säger du i så fall om ljudet? Och var det några problem med monteringen?
andersuw skrev:
loci skrev:Raka rör samarbetar med A-Alt-avgassystem,så kolla på deras sida så kanske det klarnar lite.
Jag har också en T5 men en S60 ,och min är 2,3 T5
Ja där såg det begripligare ut. :D Har du själv monterat dessa grejer på din bil? Vad säger du i så fall om ljudet? Och var det några problem med monteringen?
Nu har jag visserligen ett BSR-system på min,men jag hade nog idag köpt från raka rör eller a-allt istället.
Helt enkelt för jag inte är nöjd med själva konstruktionen på bsr-systemet,såg efter bara nåt år att det såg ut som att del läckte(men BSR ansåg att det var normalt)
Jag fick mitt system bytt i samband med ordinarie service.
Ljudet är precis lagom ,tycker inte det låter mer än orginalet om man kör normalt.
Men när man gasar på lite brummar det på precis lagom tycker jag nog.
loci skrev:Nu har jag visserligen ett BSR-system på min,men jag hade nog idag köpt från raka rör eller a-allt istället.
Helt enkelt för jag inte är nöjd med själva konstruktionen på bsr-systemet,såg efter bara nåt år att det såg ut som att del läckte(men BSR ansåg att det var normalt)
Jag fick mitt system bytt i samband med ordinarie service.
Ljudet är precis lagom ,tycker inte det låter mer än orginalet om man kör normalt.
Men när man gasar på lite brummar det på precis lagom tycker jag nog.
OK. Tack!
I några trådar här diskuterades nybilsdämparens kvalitet kontra reservdelar. De senare har lägre kvalitet var det någon som berättade. Jag tror faktiskt att det var Volvo som berättade att man kunde köpa dyra dämpare som var avsedda för taxi, att dessa var samma som monterades på nya bilar. Reservelsdämpare i övrigt läggs ut på samma tillverkare som piratdämpare. Som sagt, detta är vad som berättades för mig för ca 10 år sedan. Jag är benägen att tro på det, för att originaldämparna har en fantastisk livslängd. Kunde vara intressant ifall någon i behov av dämpare knallade in på Volvo och frågade ifall de har s.k. taxi-dämpare.
Hej!

Detta med original vid leverans och som reservdel från Volvo bl.a. ljuddämpare är stor skillnad. Detta enligt min uppfattning många år till baka i tiden.
Volvo hade tidigare ett billigt (ej original) och ett dyrt (original) system. Detta är inte endast Volvo som har denna skillnad. Ej original såldes det mest av.
Tidigare MB bilar som jag ägt hade samma problem. Skillnad på original dämpare mot deras original eftermarknadsdämpare, var kvalitén. Godstjocklek var markant tunnare på eftermarknads delen.
Förmodligen är det samma på Volvo, annan tillverkare och konstruktion än originalet. Det verkar vara genomgående tema från alla bilfabrikanter att försämra kavitet på vissa detaljer på eftermarknads delar till oss bilägaren.
Nuvarande system på min S80 -05 är ännu inte bytt.
Nästa blir ett beg. originalsystem, liggandes på hyllan som rullat endast 3 mil.

Lennart
lennart lundberg skrev:Nästa blir ett beg. originalsystem, liggandes på hyllan som rullat endast 3 mil.
Låter som du varit mer förutseende än jag Lennart. Har tyvärr inget beg liggandes och de som finns att köpa på bildelsbasen nu är tyvärr inte sådana som bara rullat 3 mil. ;-)

Lutar just nu åt att sätta dit en rostfri halvsats från "Raka Rör". Skall kolla med Uppsala Avgasteknik imorgon när det gäller råd och dåd.

Trevligt för övrigt att råka på dig och din S80 igen. Det var väl en fem år sedan vi språkades sist, då på svxc.se. ;-)
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]