Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knaoon
Hej! Har ett problem med bilen som jag hoppas någon eventuellt kan lysa lite klarhet över. Då och då börjar ABS lampan lysa på instrumentpanelen.
Ibland (inte varje gång) som den lyser ballar styrningen ur på bilen. T.ex när jag skulle köra i en rondell så kunde jag inte svänga runt utan bilen gled i princip bara rakt fram. Samma sak när jag åkte i nerförsbacke och skulle svänga så gled bilen bara rakt fram. Svårt att förklara hur det känns men nästan som att styrningen släpper i någon sekund.
Sen kan det vara bra i några dagar tills det börjar om igen. Kan tillägga att det oftast är vid långkörningar som problemet uppstår, har inte märkt av det när jag t.ex farit en sväng på ICA. Vad kan problemet vara och är det något man kan fixa på egen hand? Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Öppna huven och kolla felkoder på ABS. Står i felkodstråden här ovan hur du gör.
Det där med styrningen får du förklara bätte, blir styrningen bara trögare eller slutar den fungera helt?
av Knaoon
taxi skrev:Hej! Öppna huven och kolla felkoder på ABS. Står i felkodstråden här ovan hur du gör.
Det där med styrningen får du förklara bätte, blir styrningen bara trögare eller slutar den fungera helt?
Tack ska kolla upp felkoderna strax! Nej styrningen blir inte trög men känslan är väl mer som att köra på blankis ungefär. ratten går runt som vanligt men det tar någon sekund innan det tar. Och det är speciellt vid lite skarpare svängar som t.ex rondeller osv. som det märks av. Vet inte om det kan vara att bromsen låser sig eller något? För efter det blivit sådär kan det bli som att bilen ställer fast en stund även på raksträckor
av Knaoon
Felkoderna som kommer upp är följande

1-2-1 V Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
1-2-2 H Framhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
1-4-2 Defekt bromsljuskontakt, bruten krets efter kortslutning
3-2-2 H Framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h

Kan någon förklara lite mer vad det här innebär nu? :roll:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Låter som att hastighets mätaren inte borde fungera när du har dom felkoderna. Men börja med att kolla ABS-kransarna och sen får du ohm mäta ABS-givarna.

Styrningen är 100% mekanisk mellan ratt ut till hjulen så du menar att bilen bara kasar fram (understyrning) i typ rondeller vad kör du på för några däck är det något känt märke eller är det första billiga däck som dyker upp?
Lyft upp bilen fram och känn efter glapp på styrlederna även kallad för P-ände hos Volvo du känner enkelt om det är något glapp genom att sätta händerna kl9 och kl3 på hjulet och sen styra rycka i det ut och in alltså den vägen det rör sig när du styr :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Låter som att hastighets mätaren inte borde fungera när du har dom felkoderna.

Han har en -95a, och på dom tas hastigheten ifrån växellådan :) Bara 96 och nyare som tar ifrån ABSen.

Om bilen inte blir trögstyrd, men ändå går rakt fram, så är det inte servon iaf. Själva styrningen är som sagt helt mekanisk.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Låter som att hastighets mätaren inte borde fungera när du har dom felkoderna.

Han har en -95a, och på dom tas hastigheten ifrån växellådan :) Bara 96 och nyare som tar ifrån ABSen.

Om bilen inte blir trögstyrd, men ändå går rakt fram, så är det inte servon iaf. Själva styrningen är som sagt helt mekanisk.
Ja just det så var det :oops:
av Knaoon
Alltså det känns lite som att något däck eventuellt låser sig. När jag kommer upp i 30-40km/h så spinner mest bilen även på raksträckor och det är lite så det blir när man svänger då också. Man hör hur däcket/däcken släpar längs vägen. Så man tappar kontrollen. Förstår att det kanske låter rätt flummigt. Är svårt att kolla det under körningen också eftersom man aldrig riktigt vet när det slår till :/

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kan det vara ett hjulager som håller på att ge upp och därmed nyper i mellanåt :???: men då borde du få att bilen helt plötsligt drar åt höger eller vänster beroende på vilket lager det är och jag tror inte att du orkar hålla bilen kvar på vägen om ett lager nyper heller för då blir det tvärstopp på ena hjulet.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]