Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ivkej
Jag drog enligt det som står i Hayenes handboken, har den inte här en tror det var 120 newton meter, och härefter 60 grader.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vad jag kunde se när jag kollar i Haynes boken så är det enbart bilar med mutter som behandlas i den boken står inget om moment för bulten. Nu läste jag inte super noga så det kanske står på något ställe mellan raderna.
av ivkej
Får medge att jag inte tänkte att det kunna vara skillnad på dessa 2, gjorda precis som det stod i Haynes till punkt och pricka, får väl skaffa en ny bult, och göra om denna procedure, det är ju inte svårt.
Finns det någonstans som man kan få tag i alla moment för denna bilmodell, så man har dem för framtiden?
av Fritzell
Var glad för att du inte drog av bulten och kör inte en meter med det momentet det blir ett sjukt hårt komprimerat hjullager. Ny bult och korrekt moment krävs annars lär du få byta lager inom kort.

Jag har Haynes bok och det är riktigt lurigt att de endast anger momentet för muttern och inte bult utförande.

Vad är förresten för skillnad på Tracs, Dtc, Srtc, dtrs och allt vad det heter??
av SubMarine
Tracs bromsar bara det spinnande hjulet.
STC bromsar det spinnande hjulet samt begränsar även momentet från motorn.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Fritzell skrev:Var glad för att du inte drog av bulten och kör inte en meter med det momentet det blir ett sjukt hårt komprimerat hjullager. Ny bult och korrekt moment krävs annars lär du få byta lager inom kort.

Jag har Haynes bok och det är riktigt lurigt att de endast anger momentet för muttern och inte bult utförande.

Vad är förresten för skillnad på Tracs, Dtc, Srtc, dtrs och allt vad det heter??
TRACS (traction control) bilar upp till 98, bromsar det spinnande hjulet för att över föra kraften till det hjulet som inte spinner. En liten typ av diff.

STC (stability and traction control) bilar från 99, Dragkrafts funktion TRACS och även antispinn som begränsar motorns vridmoment för att hjulet ska sluta att spinna.

DSTC (dynamik stability and traction control) ingen av X70 bilarna har detta först V70N som fick detta. Antisladd bromsar ett eller flera hjul för att häva en sladd, antispinn och även TRACS är med.
av Fritzell
Tack för era enhälliga kommentarer.
Hittade än detta mha googla :-)

http://www.volvogroup.com/group/sweden/ ... uage=sv-se

Lite fascinerande hur otroligt mycket teknik som verkar vara inbakat i DTCS. Även en mängd givare, gyro, färdriktning, rattutslag m.m sensorer som högst sannolikt går sönder så småningom och endast kan köpas på volvo för hutlösa summor och måste finnas och fungera annars går skiten inte igenom besiktningen
Tack vet jag gamla bilar......

Jag ska på tjänsteresa imorgon och ska få köra en V70 -11 ca 18 mil. Har redan kört en bit när jag packade den i fredags. Visst känns den otroligt stabil och skön (D4 aut) men känns också väldigt dyr....

Beklagar att den blev lite off topic
Användarvisningsbild
av joel80
DTCS har nog räddat rätt många liv.. Jag skulle nog idag inte vilja ha en bil för min familj som inte hade nått liknande system. Väldigt kompetent!
Reservdelar finns det gott om, speciellt till V70! Fungerande givare går ju att få tag på i mängder på varenda skrot, och jag tror inte original är fasligt dyrt...?

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]