Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Magnus-B skrev:Fram är som tidigare modeller och bak är utan tvekan lättare på nya oavsett vilken metod man använder.
Skönt slippa p-bromsbackarna .

Hur långt har den rullat?
Mina klossar bak bytade jag vid 8000 mil trots att volvomeken påpekade redan vid 6500mil.
Fram har jag inte byta än men blir nog snart ,rullat snart 10000 mil
Klart väldigt individuellt men jag kör sällan stadskörning.

Klossarna hade lätt gått några tusen till, besiktningsmannen hade nog lite dålig koll...
oldtimersmc skrev:
Klossarna hade lätt gått några tusen till, besiktningsmannen hade nog lite dålig koll...
Jo han menade även att fram bytas oftast samtidigt men där e mycket kvar på dem.
Magnus-B skrev:Har aldrig varit lättare att byta bak .
Jäkla strul innan att justera in handbromsbackarna på tidigare modeller.
Jag använde dock en skruvtving att pressa in kolven med då den hamnar mer centrerat ock inte riskerar att förstöra gummibälgen.
Skruvtvingen rekommenderas inte om det går trögt då denna trycker på plasthöljet till motorn.
Vill förtydliga att det var på gamla oken v70n utan elman som jag pressade med skruvtving.
Magnus-B skrev:
Magnus-B skrev:Har aldrig varit lättare att byta bak .
Jäkla strul innan att justera in handbromsbackarna på tidigare modeller.
Jag använde dock en skruvtving att pressa in kolven med då den hamnar mer centrerat ock inte riskerar att förstöra gummibälgen.
Skruvtvingen rekommenderas inte om det går trögt då denna trycker på plasthöljet till motorn.
Vill förtydliga att det var på gamla oken v70n utan elman som jag pressade med skruvtving.

Du måste pressa tillbaka kolvarna även om du har elman.
Det är bara handbroms delen som elman påverkar dvs justeringen.
oldtimersmc skrev:OBS!!!
Se upp om ni köper bromsklossar på Skruvat för deras reggnummersökning suger häst, första träffen visade sig vara bak-klossar till en Mondeo ca 1 cm för korta.
Fick returnera dessa och betala 70 kr i returfrakt så just nu så ligger de kraftigt på minus, måhända va jag aningen för snabb när jag beställde men...
Återkommer med hur de hanterar reklamationsärenden, va så säker.
Skruvat.se är inte direkt kända för att leverera rätt saker när man beställer. En skit sida helt enkelt som lever kvar pga av all reklam de har... :shock:
StefanN skrev:Bytte bromsar i bak idag och det tog ca 45min /sida och då skruvade jag manuellt tillbaka och pressade kolven.
Med el så säger det rrrrrrrrööö sen är det klart:-)
Nicke83 skrev:
oldtimersmc skrev:OBS!!!
Se upp om ni köper bromsklossar på Skruvat för deras reggnummersökning suger häst, första träffen visade sig vara bak-klossar till en Mondeo ca 1 cm för korta.
Fick returnera dessa och betala 70 kr i returfrakt så just nu så ligger de kraftigt på minus, måhända va jag aningen för snabb när jag beställde men...
Återkommer med hur de hanterar reklamationsärenden, va så säker.
Skruvat.se är inte direkt kända för att leverera rätt saker när man beställer. En skit sida helt enkelt som lever kvar pga av all reklam de har... :shock:

Förtroende, som är förutsättning för att göra affärer är en färskvara som ruttnar ögonblickligen om man inte sköter sig.
Sedan så tar det lång tid att återerövra den. OM man får möjligheten...
Hittade denna tråden vilket är passande då jag fick tips på sista servicen att det snart var dags för byte av skivor och belägg bak.
Med denna guide så verkar det ju vara riktigt smidigt att få till bytet själv. :D

Någon som testat dessa belägg och skivor?:

http://www.bildelaronline24.se/abe/7060759

http://www.bildelaronline24.se/vaico/868711

Om dessa skulle vara helt värdelösa, vad rekommenderas från den sidan då? Behöver ju inte vara några värstinggrejer.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Vi som beställt nya V60

Tycker ni inte att V60n är alldeles fö[…]

Bak 30-21.4=8.6 Slitagegräns enligt Haynes 8.[…]

95E10. Kör ändå 95% på el s&[…]

Familjen önskar en XC90 för att få[…]