...

Moderator: Moderatorer

Jag kör ofta E4 Södertälje-Uppsala, och känner inte igen era svårigheter med filbyte. Fast å andra sidan kör jag en 17 år gammal skitig volvo, och jag kan tänka mig att jag med min blinkers i god tid förmedlar "jag byter snart fil och orkar inte kolla först".
Trafikmentaliteten idag har för övrigt sjunkit så lågt att jag blir imponerad varje gång jag ser en bil som inte vinglar ut ur filen eller över mittlinjen på 100 meter.

Edit: Ser nu att jag tydligen tappade förtroendet för mänskligheten idag. Beklagar.
Oj.. vad hände då??

Jag håller på med uppladdning av en ny video.. med en liten gnutta mänsklighet på slutet.. så håll ut!
Sådär! Då var nya videon uppe!
Sorry SvenB, det blev en till Taxi Stockholm som fastnade på film.. ;)

Och jag lyckades kalla en Passat för Volvo.. vet inte varför, men kommer få massor med tillsägningar i kommentarsfältet.. faan! :D

[youtube]IyzHza93GU8[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=IyzHza93GU8
0:50: rondell med en tvåfilig infart och tvåfilig infart. I vilket läge blev det en bra idé att byta fil samtidigt som man kör ut, med en bil i döda vinkeln i filen bredvid? Även om nu mercedesen inte får köra ut därifrån... (eller får och får, är det påbjudna eller föreslagna val av körfält när det gäller rondeller?

1:40: Underlätta vid filbyte? Eller har trafiken söderut spetsdragits till att bli survival of the fittest, tränga eller bli trängd?

4:40: körde i lätt köbildning några kilometer på min pendlarrutt för att bilen längst fram pendlade mellan att ligga 10-30 km/h under skyltad fart utan synbar anledning. Visade sig vara en väldigt ung kille som satt och kollade ner i telefonen :shock: I efterhand är det nog ett av få tillfällen jag tycker det hade varit ok att hänga på tutan.
Angående blinkers i Stockholm, så tycker jag att blinkersspaken fungerar som en riktig trollstav i Stockholm. Man ska byta fil och ser bilar överallt och tänker att det skulle vara omöjligt att byta fil. Men så trollar man med blinkersspaken och vips så har man trollat fram en lucka i filen bredvid. :) Tänk vad underbart det skulle vara om man skulle kunna trolla så även i mindre städer.
Schmoyoho skrev:0:50: rondell med en tvåfilig infart och tvåfilig infart. I vilket läge blev det en bra idé att byta fil samtidigt som man kör ut, med en bil i döda vinkeln i filen bredvid? Även om nu mercedesen inte får köra ut därifrån... (eller får och får, är det påbjudna eller föreslagna val av körfält när det gäller rondeller?
Jag bytte inte fil.. Bilen till vänster om mig som läg i vänsterfilen i rondellen bytte fil för att kunna köra ut felaktigt i rondellen. Jag körde från högerfilen i rondellen till vänsterfilen, men det var inget filbyte. Jag gör aldrig så om trafiken bredvid mig får köra ut ur rondellen samtidigt, men i det här läget var det bara vi i höger körfält som fick köra ut där.
Ang. "får och får", även om det skulle vara skyltat att man fick så får man inte byta fil om det är bilar "ivägen". Jag hade ju kunnat köra rakt fram också. (lagligt trots "påbud").
1:40: Underlätta vid filbyte? Eller har trafiken söderut spetsdragits till att bli survival of the fittest, tränga eller bli trängd?
Snubben blinkade och bytte samtidigt. Jag blev fullt koncentrerad på honom och hann inte kolla runtomkring mig tillräckligt snabbt för att slänga mig ut i vänster körfält. Jag hade som du såg precis bytt från höger. Han hade ju heller ingen framför sig i sin fil och hade ingen anledning att byta in i mig. Det var inte så att hans fil tog slut.
4:40: körde i lätt köbildning några kilometer på min pendlarrutt för att bilen längst fram pendlade mellan att ligga 10-30 km/h under skyltad fart utan synbar anledning. Visade sig vara en väldigt ung kille som satt och kollade ner i telefonen :shock: I efterhand är det nog ett av få tillfällen jag tycker det hade varit ok att hänga på tutan.
Ja det känns som fler och fler sitter och pillar lite väl mycket på mobilen... i märkligare och märkligare situationer.
Audin var ju "roligast" :) Men det var nog viktigt att skicka sms, eller fanns det nya banor på Candy crush saga? ehrrmm
"Antenna on Place", kan man anta att han betalt för en maskintvätt precis, till den bilen? Men men det kanske är hans ögonsten :wink:
Folk i min krets undrar ibland varför jag kör Volvo som följs upp med "svenssonbil", "trist" osv.
Här har vi ett av många exempel:

[youtube]4yeCG6SS5wI[/youtube]
Videon dykte även upp på swedspeed och man kom snabbt fram till att det nog hade mest med att göra med höjdskillnaden. XC70:n har väl i den höjde en massa plast och grejer som tar upp kraften medan fiaten träffas i höjd med motorhuven vilken får ta upp all kraft, varpå kylaren och resten av stötfångaren knycklas till. Något sånt.
  • 1
  • 297
  • 298
  • 299
  • 300
  • 301
  • 356
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]