Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Är en v40 t4'a 1998'a

Är det någon som vet vad detta är o beror på ? ;)

http://s31.postimg.org/y28276nej/130638 ... 6965_o.jpg

jag antar själv det är läckande ac? eller är det gröna för o hitta läcka? de konstiga är att ac fungerar o kyler bra, tänkte mest varför de är så grönt?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det ser ut att vara spårvätska till AC-systemet som används ljust vid läckor. Om man lyser med UV-ljus så lyser vätskan upp ännu mer. Det kan ju vara en gammal läcka som är åtgärdad bara att medlet aldrig blev bort tvättat.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
DayDreamer skrev:Ja det ser ut att vara spårvätska till AC-systemet som används ljust vid läckor. Om man lyser med UV-ljus så lyser vätskan upp ännu mer. Det kan ju vara en gammal läcka som är åtgärdad bara att medlet aldrig blev bort tvättat.

Ok gjort en motortvätt med högtryckstvätt, konstigt att ja inte såg den då :-O) får väl ge bilen en till högtryckstvätt i motorrummet då :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av andersbe
IndustriDiamant skrev:
DayDreamer skrev:Ja det ser ut att vara spårvätska till AC-systemet som används ljust vid läckor. Om man lyser med UV-ljus så lyser vätskan upp ännu mer. Det kan ju vara en gammal läcka som är åtgärdad bara att medlet aldrig blev bort tvättat.

Ok gjort en motortvätt med högtryckstvätt, konstigt att ja inte såg den då :-O) får väl ge bilen en till högtryckstvätt i motorrummet då :mrgreen: :mrgreen:

Kall motor så du inte spräcker grenrör etc.!!! :-O)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
IndustriDiamant skrev:

Glöm inte att varmköra motorn ordentligt efter motortvätten så att allt vatten försvinner annars finns risken att vattnet och fukten letar sig in i komponenterna.
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
DayDreamer skrev:
IndustriDiamant skrev:

Glöm inte att varmköra motorn ordentligt efter motortvätten så att allt vatten försvinner annars finns risken att vattnet och fukten letar sig in i komponenterna.

Glömmer aldrig att varmköra motorn ordentligt, finns nog inte många turboaggregat som glöder lika mycket som mitt gör varje dag i s & v40 :lol:
av xxargs
Själv tvättar jag aldrig en helt kall motor utan det bör vara lite varmare än pinkjummet. grenrör etc. skall dock vara ganska svala.

Detta för att motorn med tillbehör skall ånga av sig ganska snabbt efter tvätten och tex vatten som tränger in under tändstift mm genom med tiden allt otätare packningar skall försvinna lite fortare än om motorn är helt kall om man mot förmodan skulle få startproblem efter tvätten

när man fått igång motorn skall man givetvis köra den genomvarm och den vägen ytterligare ånga bort kvarvarande vatten.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]