Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det är väl bara till att räkna. Prova t.ex med ett passande borr först så att du får fram diametern på dom små hålen. Sedan räknar du fram cirkelns area = pi x r2. Och r är då halva diametern. Sedan multiplicerar du med antalet hål i mittensektionen. Summan av det jämför du med arean på innerdiametern av avgasröret som du beräknar på samma sätt, arean = pi x r2.
Någonting säger mig att det är jämförbara värden.
Användarvisningsbild
av Frrla
jo på det sättet är det eventuellt samma diameter eller storlek genom den.
Tar man och tex läser lite om Simons avgassystem, så står det att det är bara 1-2mm (?) grövre rör, men har högre flöde, vilket i sin tur öppnar möjligheten att få ut mer av tex en annan kam osv.
Så själva grejen (enligt mig) är väll att avgasena inte flödar rakt ut, utan de styrs kors och tvärs, de i sin tur "stryper".

Luftburken är iaf en strypning, eller den där snabeln som går genom plåten och styr framför kylaren. på vissa bilar sitter de också en avsmalning mellan luftburken och insprut/förgasare vilket också är en strypning. men just den kanske är nödvändig i vissa sammanhang (automatlåda)?

plockade bort och satte rör istället för dämparen på en av mina insprutare. fick ge på pyttelite mer soppa så den skulle gå helt bra. och ekonimimätaren står märkbart längre in på grönt nu än innan...
av Thol
Det är designat så för att minska avgasljudet så mycket som möjligt. En dämpare som avgaserna kan gå rakt igenom låter mer och det är inte bra vid nyförsäljning :)
av Amarace
Ingen strypning på så vis, är ju gjort sådär för att effektivt dämpa ljud. Ett Simons 2" är 2" invändigt, 240 original är 2" utvändigt. Ett 2" låter mer, men så värst mycket mer effekt blir det inte (mer än psykiskt). 240 har ju ett gyffsat avgassystem som funggerar bra från drygt 97hk (B21A) upp till 155hk (B28E).

För måååånga år sedan gjordes tester, i vissa fall blev det sämre bromsad effekt med 2", men dom som hade 2" sa att bilarna gick bättre = psykisk påverkan, att man tror det är bättre.

Gissa vad det var för avgassystem på denna turbo? (Det är alltså 0-100 på drygt 7s, 0-160 på drygt 16s)

Användarvisningsbild
av Frrla
Nja thol. Kanske inte så bra om det låter för mycket. Men lite skönt muller från ett 2.5 är väll bara ett + i alla lägen? ;)

Amarace: antar att de är original då? Min bmw hade dom tiderna när den var original. Men de va 2x2" på den sugmotorn och 193hk. Vikten på bilen va väll 1600 kg tror jag. Så de kanske räcker med originalsystem om man har snurra på en 240 och ställer på mer ladd.
940 turbo är ju lätt att få ut 30-40 hk mer på 2minuter utan att äventyra hållbarheten speciellt mycket.

Ja får se om den drar mer soppa helt enkelt eller vad som händer. Bilen med röret är mest bara ett skämt när man är på det humöret.
Sen har jag höjt kompet några kilo, V-kam, släppt på luft i insuget. De är en b23e. Å den spettar på riktigt bra. Folk som åker med frågar ibland om det är påställd turbo.. :/

Burken på bilderna va helt sönder så passade på att kika i den eftersom man är nyfiken.

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]