Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jool08
Jag har tittat på en bil (V70 D4 2015, ca 4000 mil) hos en av Volvos större återförsäljare. Vi har kommit överens om ett rimligt pris men inget är påskrivet. Till saken hör att jag är ganska okunnig på bilar och har svårt att veta vad man bör undersöka extra noga inför köp, därför vill jag köpa en bättre begagnad bil, vilket denna framstår som.

Jag har dock gjort lite research och upptäckt att bilen rullat som hyrbil, vilket spontant känns väldigt negativt. När anläggningen säljer tidigare demobilar så framgår detta tydligt, men uppenbarligen inte när fd hyrbilar säljs. Borde inte säljaren informerat om detta? Jag känner mig lite lurad, men var kanske naiv som trodde att ett stort företag skulle sälja schysstare än ett litet. Jag tycker dock att väsentliga detaljer som faktiskt påverkar bilens värde borde deklareras. Och visst är det väsentligt att bilen har varit hyrbil?
Är det verkligen ok att veta att bilen rullat som hyrbil och inte informera köparen om detta? Moraliskt känns det iaf lite ruttet.

Bilen hade ett listpris runt 325000 som ny och har utöver detta utrustning som enligt prislistan är värt ca 50000 (men självklart har bilen aldrig varit värd 375000 eftersom det finns ganska god prutmån på nybilar). Nu (efter 1,5 år som leasead till en hyrbilsfirma) är säljarens absolut bästa pris efter förhandling 275000. Min känsla är att detta hade varit en ok deal för en vanlig tjänstebil/privatbil men att värdeminskningen borde vara större för en hyrbil. Vad tycker ni? Vad vore ett rimligt pris (förutsatt att den ser bra ut och känns ok vid provkörning?).
Jag resonerar kring att det faktum att bilen varit hyrbil alltid kommer belasta värdet och vara negativt för mig den dag jag vill sälja den. Stämmer?
Användarvisningsbild
av Derank
Leasing bilar kan ju ha varit var sim helst och de flesta nya bilar säljs som leasingbilar. Om de sedan gått som hyrbil, tjänstebil, inom hemtjänsten, kommun el vad det nu är kvittar. Vill du vara säker på att ingen kört skiten ur din kärra köper du en ny

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av Leafs
Jag ser inte alls något problem eller något konstigt att hyrbilar säljs begagnade utan att det står skrivet på skylten så att säga.

En otroligt stor del av alla nya Volvo säljs till leasingföretag och går sina två eller tre första år som företagsbilar eller hyrbilar. Jag ser absolut ingen skillnad i att köpa en f.d. företagsbil i jämförelse med en f.d. hyrbil. Det är inte så många mil de har hunnit gå. Det som kan märkas störst skillnad i jämförelse med den Volvo som köps ny av Gösta 84 år, är det yttre skicket, men det kan man ju helt öppet beskåda som köpare.

Mestadels en myt att hyrbilar får gå så himla äckliga mil, det är ju oftast dessutom 90% landsvägsmil. Många hyrbilar hyrs ut på långtidskontrakt till företag eller myndigheter. Dessa bilar har förvisso flera olika förare, men de lever i genomsnitt inget hårdare liv än andra bilar.

Min V70 är en f.d. hyrbil de två första åren. Jag köpte den efter tre år och 5500 mil. Helt problemfri hittills *peppar, peppar* och den var i perfekt yttre skick förutom div stenskott i fronten.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
En fd demo-bil är jag skeptisk till eftersom dom ofta körs som f*n. En välutrustad hyrbil skulle isåfall locka mer. Jag hade t.ex en ny och helt fullmatad XC90 D5 Inscription förra året. Hade inte rullat något alls när jag hämtade den och hade rullat ca 3000mil när jag lämnade den. Jag vårdade den precis lika noggrant som en bil jag köpt själv. Såg fortfarande ut som ny när jag lämnade den!
av andersuw
XC90_Executive skrev:En fd demo-bil är jag skeptisk till eftersom dom ofta körs som f*n.
Vad får dig att tro det? Jag köpte en sådan i höstas (V70 D4 -15) som hade rullat 370 mil. Har inte sett något som helst på den bilen som skvallrar om ovarsam körning.
av Malmstroem
Jag har haft både före detta hyrbilar och demobilar. Det var inte några problem med någon av dem.

Min erfarenhet är att andrahandsköpare (eller rättare sagt tredjehandsköparen) mer ser till skicket än vad bilen gjorde första året. När jag sålde min demobil efter att ha haft den i sex år så var det ingen som var över sig oroad vad den gjort första året och 1500 milen. Då var det viktigare att bilen hade två ägare totalt och var i gott skick. Den jag sålde bilen till har fortfarande kvar den nu fyra år senare. :wink:

Rent ekonomiskt så är det eventuellt lägre priset du får för en demobil/hyrbil någon gång i framtiden oftast betydligt mindre än det du "tjänat" på att köpa en begagnad bil -- speciellt om du äger bilen ett antal år.

En ny V70 classic borde gå att få för runt 330.000:-, eventuellt mindre. Om det då lönar sig att köpa en nyare begagnad för 10-20% mindre kan bara du själv svara på. Har du kvar bilen tillräckligt länge så är den värd mindre än 55.000:- när du säljer den, vilket gör att den begagnade torde vara en bättre affär rent ekonomiskt. :wink:
av loben
Hej
Tycker också att det är dåligt att bilfirman inte berättar att det är en fd hyrbil. Min brorsa köpte ovetande en fd hyrbil och det som var anmärkningsvärt med den var att den var så dåligt servad. På 7000 mil ch 3,5 år var det 2 servicar gjorda. Den första på drygt 2000 mil och den andra på 6500. Slarvigt. Kommer inte ihåg vilken firma som haft den men det var någon av de stora (avis el. Hertz). Bilen var en V50 med minsta dieseln. Så kolla serviceboken. Inte självklart att den är ok. /LOB
Användarvisningsbild
av Derank
Han ser ju bara leasingbolaget iaf ( om de nu inet ägs direkt av tex avis el OKQ8 ), hyrbilsbolagen är en av de få som byter bil med 12-24mån mellanrum, de flesta företagen kör 3års leasing så merparten av alla 1-2årsbilar har varit just hyrbilar. Och vad den rullat som kan kvitta. Det fins väl ingen bilhandlare idag som babblar om vem el vad som kört bilen, förr var det ju prästfrun/norrlandsbil/Volvo höjdare som haft,,, osv osv, det struntar de flesta nog blankt i idag.

Ett riktigt lågmilat lik kan lätt se pedantskött ut med en riktig proffsrekond, tänk på det.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]