Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Antelund
Hej
Har fått problem med att bromsarna(ATE) fram på min Volvo 740 vill ligga på och bromsa lite hela tiden,felet dyker upp när man kört ett tag och bromsat ett par gånger det är så illa att det luktar bromsband och om det regnar så ångar det från skivorna. Hade hemma ett par Bendix ok som måste ha nya packningar och tvättas igenom. Nu till frågan kan man byta mellan Bendix och ATE rakt av eller är det nya ATE ok som gäller.
M.V.H Andreas
Användarvisningsbild
av lennarte
Det finns några olika skivor också så kolla noga. Jag har inte skiftant till andra ok fram, men bak på 140 och 240 var det inga problem. Du kan prova att "motionera" kolvarna. Plocka bort en bromskloss och tryck en gång på bromsen så du känner att pedalen sjunker ner lite. Med en liten skruvmejsel lyfter du lite på gummi damasken och sprayar in en rostlösning (jag brukar använda kopparspray)och trycker tillbaka kolven. Jag brukar sätta i en utsliten bromskloss (går bra med vad som helst som är omkring 10 mm) och pumpa ut kolven tills den blir stum. Lyft på damasken och spruta in mer, pressa tillbaka, pumpa ut. Gör så med en kolv i taget tills alla går lätt, så kanske du kan köra 2 år till. Risken finns att det kan börja läcka bromsvätska, men oken är ändå kass kanske. Ibland så är det "bara" krossar och/eller glidpinnar som kärvar, då blir det enklare

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]