- fre 22 apr 2016, 21:31
#1069859
En liten uppdatering så här efter 2 år, eftersom felet kvarstår så fortsätter jag med denna tråd.
Edit: Såg nu att tråden är 6 år gammal, och vibrationerna gäckar mig än...
Bilen dras fortfarande med vibrationer tyvärr!
Vid låg hastighet så känns det nästan som om man har "stå plattor" på däcken (dvs att däcken blir lite platta när den stått ett tag) sen lugnar det ner sig en aning tills man kommer upp i 70-80km/h där det börjar tillta rejält. Över 110-120 kör man ogärna!
Med släp efter så förstärker detta vibrationerna, man kan t o m se på släpet att det "gungar".
Känns i hela bilen, ingenting i ratten.
Kom underfund med idag att jag förmodligen har ett hjullager höger fram som börjar ge upp, klassiskt morrande när man svänger vänster.
Dock helt utan glapp, delat på klossarna och ryckt och slitit i hjulet, finns inget som helst glapp, känns inte heller i fjädern!?
Känslan är den samma på alla hjulen.
Kan ett hjullager ändå vara utslitet trots att det är utan glapp? Det kanske har gått torrt och därför låter!?
Vad jag vet så är det aldrig bytt, så det är ju i så fall inte direkt konstigt att det börjar ge upp efter 29 000mil.
Vänster har jag själv bytt runt 16 000mil.
Edit: Såg nu att tråden är 6 år gammal, och vibrationerna gäckar mig än...
Bilen dras fortfarande med vibrationer tyvärr!
Vid låg hastighet så känns det nästan som om man har "stå plattor" på däcken (dvs att däcken blir lite platta när den stått ett tag) sen lugnar det ner sig en aning tills man kommer upp i 70-80km/h där det börjar tillta rejält. Över 110-120 kör man ogärna!
Med släp efter så förstärker detta vibrationerna, man kan t o m se på släpet att det "gungar".
Känns i hela bilen, ingenting i ratten.
Kom underfund med idag att jag förmodligen har ett hjullager höger fram som börjar ge upp, klassiskt morrande när man svänger vänster.
Dock helt utan glapp, delat på klossarna och ryckt och slitit i hjulet, finns inget som helst glapp, känns inte heller i fjädern!?
Känslan är den samma på alla hjulen.
Kan ett hjullager ändå vara utslitet trots att det är utan glapp? Det kanske har gått torrt och därför låter!?
Vad jag vet så är det aldrig bytt, så det är ju i så fall inte direkt konstigt att det börjar ge upp efter 29 000mil.
Vänster har jag själv bytt runt 16 000mil.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net