Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1069308
Jag är ju en av oss som jagat vibrationer en längre tid, ungefär 2000 mil sedan i somras. Vibrationer som kommer vid omkring 80 km/h och sedan lite olika vid högre hastigheter.

Däck och hjul har uteslutits, bromsar inkl handbroms är i toppskick. Hjullager fram är bytta, fyra nya stötdämpare, momentstag, inre styrled och bussningar bakvagn också bytt. Säkert något till.

Senaste veckorna har det blivit värre, hårdare vibrationer liksom. Inte större amplitud men kändes mer som stötigare, metall mot metall ungefär.

Kunde snart inte vara så mycket annat än drivaxel, inre knut, tänkte jag fast den varit av tidigare och då känts bra. Likväl, tog av höger drivaxel idag och kände på knutarna utan att demontera damasker. Inte helt klappfritt men inga stora saker., inte heller något direkt skrap. Däremot är stödlagret tvärslut, låter inte alls bra och det finns ett visst axiellt glapp i det.

Är det rimligt att ett dåligt stödlager ensamt sätter bilen i vibration?

(Eftersom komplett drivaxel till min bil (udda längd 971-975 mm) inte går att hitta billigare än 3000 kr är det ju lite lockande att "bara" byta lager om det sannolikt är hela problemet.)
#1069330
Det är nog inte omöjlig och eftersom att vibrationerna är hastighets beroende.

Du skulle ju kunna testa att palla upp bilen i framkant se till att den står stadigt med pallbockar under. Gå sedan in i bilen och starta den lägg i en växel och släpp frikopplingen du kan behöva stänga av antispinen också (TRACS/STC) sen gasar du upp så att du får upp hjulen i en hastighet av där vibrationerna känns när du kör på vägen. Känns vibrationerna nu också när bilen är upphissad så är det något av dom drivande delarna som vibrerar tillexempel drivaxel och jag tror att man även kan få vibrationer av ett dåligt stödlager.
#1069587
Stödlagret sitter ju stumt mot motorn så det kan kanske vara det som är boven helt själv. Drivaxeln är ju av nu så just nu ingen körning med hjulen i luften. Hittade en billig drivaxel i Tyskland så därmed blir det nya knutar också. Tar väl en vecka innan den är framme, spänd väntan om vibrationsmysteriet får sin lösning!
#1069697
Har du kollat upp alla motorfästen? Speciellt det högra. För är det kast så gungar motorn höger/vänster, och eftersom drivaxeln är fastbultad motorn så blir ju den att gunga lika mycket, vilket givetvis inte är nyttigt eftersom den sitter fast i navet.
Det blir snedbrytning helt enkelt, som kan döda lagret tämligen fort, och i värsta fall döda hela drivaxeln.
#1069736
Lucif3r skrev:Har du kollat upp alla motorfästen? Speciellt det högra. För är det kast så gungar motorn höger/vänster, och eftersom drivaxeln är fastbultad motorn så blir ju den att gunga lika mycket, vilket givetvis inte är nyttigt eftersom den sitter fast i navet.
Det blir snedbrytning helt enkelt, som kan döda lagret tämligen fort, och i värsta fall döda hela drivaxeln.
Vad är egentligen skillnaden mot fjädringsrörelsen!?
#1069750
Det är väl placeringen av brytningen i första hand. Och i kombination med den vanliga fjädringen så blir det inget bra. Fjädringen fjädrar ju dessutom mer eller mindre i en rak linje, som drivknutarnas placering och konstruktion är byggda för att följa, medans motorgunget kommer rycka och slita i drivknutarna och axlarna i ett läge dom inte är byggda för.
Axlarna är ju byggda för att gå en rak linje från lådan till första drivknuten. Om det då är motorn som gungar istället så blir det en brytning på själva axlarna, innan drivknutarna, till skillnad mot vanlig fjädring där det är drivknutarna som tar all brytning/rörelse.

Som ett exempel kan man ju ta att om motorn lutar åt höger, typ vilar på subframen(en ungefärlig lutning på 5cm mot vad det ska vara), samtidigt som fjäderbenet fjädrar nästan fullt, så bryts ju knutarna/axeln 5cm mer än dom ska kunna göra.
Sen får man ju inte glömma att det finns en axel till på andra sidan, som då kommer brytas åt motsatt håll lika mycket. Det blir som en vippbräda, som då drivaxlarna med tillhörande knutar försöker hålla i nivå, istället för det avsedda motorfästet.

Jag skulle tro att om det hade funnits knutar precis vid växellådans utgående hål, och det fastbultade lagret i motorn på höger axeln inte funnits, så hade motorrörelsen inte påverkat något nämnvärt.
#1069758
Bara för att vara tydlig, med högra fästet menar du det hydrauliska eller "gummiklossen" som sitter i subframe?

Gummiklossen är bytt sedan något åt, motorkuddarna kollade visuellt med motor av. Kan man kolla dem på annat vis?

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]