Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fosho
Hej!

Har under ett tag funderat på om motorn inte låter som den skall. Själv tycker jag den låter mer som en diesel än en bensinare men det kan bero på att jag inte är så hemmavan vid dessa ljud. Det är ju en bi-fuel så kanske är annorlunda där.

Jag har spelat in en liten filmsnutt där jag hör det som mest och det är vid kamremmen, ljudet i fråga är lite ”pulserande” och låter ungefär som att en ketchupflaska håller på att ta slut fast lite dovare ljud.. Hörs som tydligast mellan 9-13 sekunder i filmen. Ljudet är också mycket tydligare i verkligheten

Är det normalt? Visst att det inte är någon supermotor som spinner tyst o fint men jag tycker den låter lite sådär, som en gammal traktor.

Sen finns ett annat missljud från motorutrymmet, som tyvärr inte fångades på film denna gång, men det är ett litet gnissel.. Gnisslet låter som att det kommer direkt från kamremssatsen, något man kan se på videon är hur 2 utav ”hjulen” som kamremmen går runt på vobblar lite, jag tror gnisslet kommer där ifrån och undrar väl om vobblet/gnisslet är normalt och finns det något man själv kan göra? En kollega till mig sa att det där vobblet bör åtgärdas direkt, finns det någon sanning i det? ??:-/

V70 Bifuel 2005

Alla tips mottages väldigt tacksamt :)

//Lars
av MickeM
Hej.

Jag kan säga att kamremmen har du inte filmat.
Det där är multiremmen, som driver ac, generator, och servopump.
Kamremmen sitter skyddad innanför plastkåpan, innanför remmen.

Letar man missljud, bland andra ljud, så är en lång skruvmejsel eller dyl kanon.
Ställ mejseln stadigt mot misstänkt detalj, och lägg sen örat helt emot mejseln.
Då hör du direkt om det är lagerfel. Stål leder ljud. (Man hör tågen i rälsen, innan man ser dom)

Ljuden blir vääääldigt tydliga, så även ett friskt lager låter "illa", så man får lyssna med förstånd.

Micke.
Användarvisningsbild
av fosho
Hej Micke,

Tack för förklaringen! Jag är en rätt så ny bilägare så man lär sig något nytt varje dag :)

Det dumma med allt det här är väl att jag inte är helt hemma i hur det ska och inte ska låta.. så leta konstiga ljud för mig är svårt. Har dessvärre inte haft chansen att lyssna på en liknande motor i toppskick heller.. Anledningen till min oro är att personen som sålde bilen till mig har visats vara en riktig skojare så jag är rädd att det finns fulfixar lite här och där i bilen.

Men jag skall ta en extra titt ikväll och se om jag kan lyssna mig till något mer!
Användarvisningsbild
av fosho
Tja,

Jag testade VVT-grejen och det gjorde ingen skillnad på ljudet. Efter lite mer undersökning så är jag nog ganska säker på att ljudet kommer från det lite vobblande hjulet som multiremmen går runt. Det rör på sig en del åt olika håll men även lite in och ut vilket är väl det som gör att det vobblar. Inte kunnat söka mig till ett svar mer än att det "kanske" inte är bra ?:-/

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]