Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Bewsfroe skrev:
llesrof skrev:...eller så gör du det enkelt för dig och använder lacknafta. Jag använde Mac Fälgtvätt som var helt verkningslös på intorkade tjärfläckar. Innan dess hade jag testat Biltemas fälgrengöring som möjligen var ännu mer verkningslös. Konstigt eftersom Mac Prickport, alltså avfettningsmedlet i samma serie är det bästa man kan tänka sig (29:90 SEK på Rusta, 79 SEK på Mekonomen). Jag gned in fälgarna i lacknafta, väntade ett par minuter och sedan drog jag några drag med en svamp och skölj sedan av noggrant.
Det är väl inte så konstigt då ett rengöringsmedel för fälgar brukar vara en alkalie eller syrabaserad lösning som endast verkar på bromsdamm och ev. röda små rostprickar "flygrost".
Prickbort dock är väl en petroleumbaserad avfettning som därmed löser asfaltsfläckar etc.
Tack för upplysningen. Jag har ingen aning om de olika medlens egenskaper, är inte så där värst intresserad heller. Jag bara förväntar mig att ett fälgrengöringsmedel rengör mina fälgar. Varken mer eller mindre. Tjärfläckar på fälgen kan ju knappast vara unikt för mig. Bromsdamm och sån skit går ju bort med en billig tvättsvamp med schampo.
Läste häromdagen att oxalsyra ska vara bra inte bara på båtar för att få bort missfärgningar utan även på fälgar för att få bort bromsdamm mm. Ska prova på mina vinterfälgar vid tillfälle.
Finns burkar hos färghandeln att köpa och blanda till själv . OBS! Fälgarna måste vara torra när detta görs då vatten avaktiverar syran snabbt...
Dessutom miljövänligt!
Det beror på vad man vill tvätta bort.
Vanlig syrafri fälgtvätt tar nästan allt bromsdamm. Blir det lite kvar tar schamposvampen det. Tjärfläckar tas med en kallavfettning (petroliumbaserad)
Finns det en liten svagt gul nyans går man på försiktigt med en syrabaserad fälgtvätt. Inget får torka in eller vara i solsken. Syra måste man vara försiktig med!!!!! Simonhalmstad vet vad en fälgtvätt med syra i kan göra för dom dyra kromfälgarna!
Max en gång per år använder jag fälgtvätt med syra i på mina egna fälgar och det är efter vintern OM dom inte blir rena på annat vis.
MorganH skrev:Det verkar vara en stor fokus på fälgar. Är det viktigt att rengöra själva gummit eller är det nonsens? ?:-/
Jag brukar bara ta bort sten som fastnat i mönstret. Har köpt en hovkrats för detta ändamål. Fantastiskt bra verktyg för att kratsa sina egna hovar innan man kliver in i tamburen.
Volvo V70 årmodell 2000

Det är nog inte helt omöjligt att Volvo […]

Har ett läckage på styrväxeln d&au[…]

Halvljus

Hej, skruvar just nu på polarns 945 o dä[…]

Det är samma faser som kommer att belastas va[…]