Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ivkej
Håller på att reparera min V70 från 99, där jag bytt länkarm vänstra fram. Vidare har jag bytt lager och yttra styrled på höger framhjul.
Under arbetet lyckades jag att få delat på den inre drivaxel, men detta har jag fixat, och drivaxeln är återmonterat i växellådan.
Bilen är uppallad så båda hjul är i luften.
Om jag startar den nu, och lägger i första växel driver den på höger fram, medan vänstra står still.
Om jag växlar upp till tvåan, vill vänstra fram gärna driva, men det låter skramlande från växellådan.
Har förstått att den kan driva på ett hjul, men är det normalt att det andra står stilla i ettan, men vill pröva att driva i tvåan.
Skall jag montera hjulen, och sänka bilen, och provköra, eller finns det några råd om vad som eventuellt kan vara fel.
Tak för de svar som kommer.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är normalt hade lådan däremot varit diffad så hade bägge hjulen snurrat lika fort men det går knappt att svänga då istället.
Det som låter som ett skorande ljud kan vara ABS-pumpen som börjar att jobba eftersom att den får signal om att ett drivande hjul spinner för dom andra hjulen står ju still. Stäng av antispinen genom att hålla in STC-knappen tills en lampa tänds i instrumentpanelen och prova att köra på tvåan då :D
av ivkej
DayDreamer skrev:Det är normalt hade lådan däremot varit diffad så hade bägge hjulen snurrat lika fort men det går knappt att svänga då istället.
Det som låter som ett skorande ljud kan vara ABS-pumpen som börjar att jobba eftersom att den får signal om att ett drivande hjul spinner för dom andra hjulen står ju still. Stäng av antispinen genom att hålla in STC-knappen tills en lampa tänds i instrumentpanelen och prova att köra på tvåan då :D
Tack för snabbt svar, skall testa det i morgon, och skriva hur det gick.
av Fritzell
Jag gjorde ett liknande test för ett tag sen för att kolla om jag hade ett dåligt lager, bägge hjulen upp i luften och gasade nog upp till 3an så visaren kom upp i 70km/h. Jag behövde inte göra nåt med tracsen, eller att abs pumpen gick in. Men om något av dina hjul roterar olika trögt kan jag tänka mig att antispinnet/abs går in.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Fritzell skrev:Jag gjorde ett liknande test för ett tag sen för att kolla om jag hade ett dåligt lager, bägge hjulen upp i luften och gasade nog upp till 3an så visaren kom upp i 70km/h. Jag behövde inte göra nåt med tracsen, eller att abs pumpen gick in. Men om något av dina hjul roterar olika trögt kan jag tänka mig att antispinnet/abs går in.
Enbart TRACS 97-98 är aktiv upp till ungefär 40km/h sen så kan hjulen spinna bäst dom vill. STC 99- TRACS aktivt upp till 40km/h men sen går även antispinnen in och ingriper/stryper motorn. Eftersom TS har en bil från 99 så har han STC :)

Nu vet jag inte vad du hade för bil om det är en äldre med enbart TRACS
av nissesvolvo
Du är säker på att Du fått ihop drivaxel rätt, om Du nu som jag har kulor som var och en har sin specifika plats? Man kan sätta kulorna på fel plats men då snurrar ju den inte. Lätt kollat menar jag nu när den står upphissad, snurra på hjulet och det skall snurra som vanligt.
Hade Du satt ihop det fel men och provkört sedan och vänstra drivaxel inte kan snurra med , ja då hade nog växellådan gått sönder.

Bara ett tips....
Det har kanske inte så mycket med oljudet att göra men ville bara göra Dig påmind om vara säker på att hjulet snurrar mha handkraft.
av rid54
Med hjulen upphissade: Lägg i en växel. Vrid det ena hjulet, det andra ska då vrida sig åt andra hållet. Då är drivaxlarna åtminstone anslutna och diffen funkar som den ska.
av ivkej
Tack för alla bra svar.
Det som jag uppfattade som en möjligen fel, var precis som DayDreamer skrev, helt normalt.
Monterade hjulen idag, och snurrade det högra fram, och kontrollerade att det vänstra snurrade bak.
Sänkte bilen oh spände skruven till drivaxeln, med momentnyckel, och vinkeldrog 60 grader
Startade bilen, och åkte iväg, å nu skall jag till efterkontroll på besiktningen, så fort som möjligt.
Åter tack för alla svar.
av sensonic
Nu kommer jag inte ihåg siffrorna men jag tror att du drog skruven för mycket. Säkert att du inte blandat ihop med moment och vinkel för äldre bilar med mutter?

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]