Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en uppsättning R-fälgar 18" som den tidigare ägaren skaffade till bilen.
Men det är något skumt med dem, för inpressningen verkar inte stämma. Fälgarna gick inte på i fram utan att bromsoken skavde mot insidan av ekrarna. Det ser ut som om det står 45 eller 46 i inpressning på insidan av fälgen. 8Jx18x46 (eller 45, färg/gjut-blob gör det svårt att se)

Ägaren lämnade in två av fälgarna till en däckfirma som byggde på/pressade in en spacer-platta i fälgen som minskar ET med ca 5mm, så två fälgar passar i fram.

Det står Volvo original-märkning inuti fälgarna. Vad kan de vara värda när de är i bruks-skick? (Gummina som sitter på är godkända men går bara sommarsäsongen ut, 225/40 ZR18)

Finns det R-fälgar med flera olika ET?
det är möjligen ingen navring till 63-navet som sitter på V50 och nyare volvobilar?
Annars så ska pegasus passa rakt på med sitt 65-nav

Volvo har offset på 43 för 15"-fälgar.
Alla andra fälgar med 16" eller över har offset på 49.......volvo orginal alltså, sen finns det en uppsjö av tillverkare som inte följer offseten på sina fälgar.
Severin skrev:
milktrucker skrev: Volvo har offset på 43 för 15"-fälgar.
Alla andra fälgar med 16" eller över har offset på 49.......volvo orginal alltså, sen finns det en uppsjö av tillverkare som inte följer offseten på sina fälgar.
Det där stämmer inte alltid, har 17" original med ET 43
Det beror på att det är en P80-fälg, dvs till 800-serien där alla har offset 43. Fast de fälgarna har väl nästan gått ur tiden
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]