Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det beror på hur bra batteri du har samt hur mycket förbrukare du har på. Men du tar dej aldrig 17mil på ett enda batteri.

Det du skulle kuna göra men som kommer att kosta en del är att dra två grova kablar från batteriet i motorutrymmet till bagaget där skull du kunna parallellkoppla massor av batterier då får du en massa Ah (ampertimmar) seriekopplar du batterierna så får du mycket volt istället och det vill du inte ha.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Körde själv utan fungerande styrservo innan jag fick den fixad, fickparkera svårt men landsäg inga priblem. Dock ingen Volvo i mitt fall.
Fick ett följdfel, Abs och Tc böjade lysa hela tiden, hade att göra med rattcentrum, blev fixat till slut.
av Schmoyoho
Hilmer skrev:Det går bra att köra utan servo, enda gången man märker att den skulle behövas är ju när man står still eller åker väldigt sakta.
Servostyrningen på 850/V70 är ju en hjälpservo, dvs ratt och hjul är ju fortfarande mekaniskt ihopkopplade så det är ju ingen fara så sett!
Lite sidospår men kan det vara något annat än hjälpservo?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Schmoyoho skrev:
Hilmer skrev:Det går bra att köra utan servo, enda gången man märker att den skulle behövas är ju när man står still eller åker väldigt sakta.
Servostyrningen på 850/V70 är ju en hjälpservo, dvs ratt och hjul är ju fortfarande mekaniskt ihopkopplade så det är ju ingen fara så sett!
Lite sidospår men kan det vara något annat än hjälpservo?
Det var något jag skrev för att förtydliga att det trots avsaknaden av servo så finns det en mekanisk koppling som fungerar som vanligt om än något trögare.
På nyare bilar finns det ju en hel del olika lösningar kring styrservo, elektriska motorer som hjälper till och utväxlingen ändrar sig beroende på hastighet osv osv. Hur dessa är att köra tomma på olja/ström vete tusan!
av v16v
Funderar på att koppla ihop slangarna så att oljan enbart cirkulerar i pumpen, skulle en sådan konstruktion fungera?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
v16v skrev:Funderar på att koppla ihop slangarna så att oljan enbart cirkulerar i pumpen, skulle en sådan konstruktion fungera?
Ja det borde fungera tycker jag men jag är inte säker :|
av v16v
Nu är bilen hemma efter att det gjordes bypass operation, alltså jag kopplade ihop slangarna så att oljan bara cirkulerade pumpen.
Nu till nästa fråga passar en styrväxel fån en XC70?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du måste kolla på styrväxeln vilken variant det är av den som du har det finns två olika, jag tror att det står ett nummer på den som man ska gå efter.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]