Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavB
Var inne och fick bilen uppgraderad igår. Då fick jag också Apple Carplay installerat. Nu kör jag inte Apple själv (tack och lov) men frugan har en Iphone 6 så tog den och gick ut och provade lite.

Vilket skräp. Jag förstår inte alls vitsen med detta!? Några få appar som visas i displayen, de andra "flikarna" i Sensus blir helt överflödiga men går inte att ta bort. Dessutom tycker jag Volvos gränssnitt för t.ex telefon, navigation m.m. är hästlängder bättre än det Apple Carplay visade upp!

Nej in med spotifyappen Volvo så kan ni skippa Carplay.
Användarvisningsbild
av PstreckG
GustavB: Jag håller i stort sätt med i din analys men du skriver att det är få appar. Det blir fler appar om frugan installerar fler appar på sin telefon som har stöd för Apple Carplay.

Android Auto är faktiskt mycket bättre i Volvo men det dröjer fortfarande ett tag innan det kommer ut.
av filippb
Fast så många fler appar får man inte oavsett - här är hela listan: http://www.apple.com/se/ios/carplay/
Alltså enbart en handfull radio- och musikappar.

Problemet som jag ser det är att apple utgår ifrån att man kör hela tiden när man sitter i bilen och då tänker de att voice control är det enda säkra. Man får t.ex aldrig se sms utan bara få de upplästa.

Jag hade uppskattat om man fick alla appar i carplay när man står still, sen får den gärna byta till begränsat läge i farten.
Användarvisningsbild
av Derank
Sensus connect och Apple carplay är för mig en gåta hur man ens ids implementera, men det förstod man redan innan, Android auto kommer med största sannolikhet ochså bli mycket begränsat i en Volvo, nä, in med Spotify det räcker för 95%
av Amli
Apple CarPlay är ju bara i startfasen. Självklart kommer det att komma många fler smarta appar på sikt. Men jag håller med om att i dagsläget är det knapert.
Användarvisningsbild
av GustavB
PstreckG skrev:GustavB: Jag håller i stort sätt med i din analys men du skriver att det är få appar. Det blir fler appar om frugan installerar fler appar på sin telefon som har stöd för Apple Carplay.

Android Auto är faktiskt mycket bättre i Volvo men det dröjer fortfarande ett tag innan det kommer ut.

De saker jag hänger upp mig på är dels att det är för få appar som stöds i CarPlay. Hade gärna sett stöd för mail, bilder, Sveriges Radio et.

Men det kanske värsta är integrationen i Sensus. Om nu övriga tre "flikar" bliv inaktiverade/överflödiga, varför döljs inte dessa? Eller jag borde ges möjlighet att möblera ut andra "flikar" istället. Att ha en stor skärm med 3/4 av ytan "inaktiv" känns helt galet....
av Gorban
GustavB skrev:
PstreckG skrev:GustavB: Jag håller i stort sätt med i din analys men du skriver att det är få appar. Det blir fler appar om frugan installerar fler appar på sin telefon som har stöd för Apple Carplay.

De saker jag hänger upp mig på är dels att det är för få appar som stöds i CarPlay. Hade gärna sett stöd för mail, bilder, Sveriges Radio et.

Men det kanske värsta är integrationen i Sensus. Om nu övriga tre "flikar" bliv inaktiverade/överflödiga, varför döljs inte dessa? Eller jag borde ges möjlighet att möblera ut andra "flikar" istället. Att ha en stor skärm med 3/4 av ytan "inaktiv" känns helt galet....
Just Volvos sätt att implementera CarPlay har prisats i pressen och det är den snyggaste lösningen jag har sett i någon bil. Andra bilar har mindre pekskärmar och där tar CarPlay över hela skärmen så att man innuti CarPlay måste ha en ikon från fordonstillverkaren för att komma tillbaka till bilens meny. Man måste alltså växla mellan bilens meny och CarPlay. Hos Volvo tar CarPlay upp lika mycket Som i andra bilar men man kommer fortfarande åt klimatsystemet, navigationen osv.
Användarvisningsbild
av PstreckG
filippbackvall skrev:Fast så många fler appar får man inte oavsett - här är hela listan: http://www.apple.com/se/ios/carplay/
Det där är absolut inte hela listan. Spotify, iHeartRadio, TuneIn... För att nämna några appar som fanns redan för ett år sedan:
http://9to5mac.com/community/running-li ... hone-apps/
GustavB skrev:Men det kanske värsta är integrationen i Sensus. Om nu övriga tre "flikar" bliv inaktiverade/överflödiga, varför döljs inte dessa? Eller jag borde ges möjlighet att möblera ut andra "flikar" istället. Att ha en stor skärm med 3/4 av ytan "inaktiv" känns helt galet....
Apple tillåter inte att Carplay körs i det format Volvo har på sin skärm så man har inte mycket val.

Sedan är det ju som Gorban skriver; flikarna blir inte överflödiga utan kan användas samtidigt om man vill. I en Volvo kan du använda det inbyggda navigationssystemet samtidigt som du lyssnar på Spotify via Carplay. Eller lyssna på FM radio samtidigt som du använder navigationen via Apple Carplay.
av Amli
PstreckG skrev: I en Volvo kan du använda det inbyggda navigationssystemet samtidigt som du lyssnar på Spotify via Carplay. Eller lyssna på FM radio samtidigt som du använder navigationen via Apple Carplay.
Finns det någon bilmodell där detta inte går att göra?

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]