Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Wizzman
Dra hästsläp eller ej har ingen betydelse, kamremmen belastas inte mer för det.

Du kan givetvis ha turen att remmen håller - på en 940 kan man chansa, det som händer om remmen går av är att bilen stannar och med en ny rem kan man åka vidare (undantag för vissa motorer...). På 850n blir det som sagt motorras, och på en bil i den prisklassen är det enda ekonomiskt vettiga alternativet om remmen går av att skrota bilen såvida man inte har möjlighet att byta motor själv och får tag i en motor billigt.

Så väljer du att köra vidare utan att byta rem ska du ha inställningen att "går den av köper jag en annan bil".

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Lillarapunzel
Wizzman skrev:Dra hästsläp eller ej har ingen betydelse, kamremmen belastas inte mer för det.

Du kan givetvis ha turen att remmen håller - på en 940 kan man chansa, det som händer om remmen går av är att bilen stannar och med en ny rem kan man åka vidare (undantag för vissa motorer...). På 850n blir det som sagt motorras, och på en bil i den prisklassen är det enda ekonomiskt vettiga alternativet om remmen går av att skrota bilen såvida man inte har möjlighet att byta motor själv och får tag i en motor billigt.

Så väljer du att köra vidare utan att byta rem ska du ha inställningen att "går den av köper jag en annan bil".

Sent from my iPhone using Tapatalk
Okej, tack för saklig och bra info!
Nej, det känns ju ovärt att motorn ska rasa bara pga. det. För jag trodde innan jag frågade här, att vi kanske pratade om några trasiga delar i motorn eller så. För liksom det hade jag ändå kunnat ta liksom. Men motorras känns ju inge vidare.... Får byta snarast då!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Som sagt, remmen och/eller löprullarna kan haverera precis när som helst. Det kan t om bara smälla till nästa gång du vrider på starten. Så illa är det. Det är bara turen att den inte redan havererat.

Tyvärr är det omöjligt att säga när en rem kommer haverera. Det är inget som syns. Men efter 14år så kan man säga rätt säkert att den kommer rasa när som helst.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ta bort kamremskåpan och kolla hur remmen ser ut kan ju vara full av torrsprickor och då skulle jag inte ens starta bilen något mer förens remmen är bytt.
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Ta bort kamremskåpan och kolla hur remmen ser ut kan ju vara full av torrsprickor och då skulle jag inte ens starta bilen något mer förens remmen är bytt.
Var sitter kamremskåpan?
av Schmoyoho
Lillarapunzel skrev:Var sitter kamremskåpan?
Över kamremmen. Men du menar väl inte att du är tillbaka på att fortsätta köra bilen, från att "byta remmen snarast"?

En kort genomgång i vad som händer om kamremmen väl går av:
Det här är ett topplock och sitter högst upp på motorn. https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/d ... bensin.jpg

Varje cylinder har fyra ventiler (små cirklar inne i de stora cirklarna), som måste öppna och stänga i rätt tid. Ventilerna trycks ner i rätt ögonblick av en komponent som snurrar i EXAKT rätt hastighet tack vare kamremmen. Går kamremmen av så slås ventilerna sönder/böjs mot kolvarna, och kolvarna kan också ta skada. Kort sagt en krock inuti motorn. Inga problem - man har full valfrihet mellan att låta en verkstad plocka isär motorn i små beståndsdelar eller att byta hela motorn. Inget av vilket är små jobb och inget av de är billiga. Alternativ tre är att sälja/skrota bilen, eftersom det kan bli billigare att köpa en "ny" bil.

Så om du inte vill byta bort din fina och rostfria dragbil mot en annan bil, sluta kör bilen tills kamremmen är bytt!
av Lillarapunzel
Schmoyoho skrev:
Lillarapunzel skrev:Var sitter kamremskåpan?
Över kamremmen. Men du menar väl inte att du är tillbaka på att fortsätta köra bilen, från att "byta remmen snarast"?

En kort genomgång i vad som händer om kamremmen väl går av:
Det här är ett topplock och sitter högst upp på motorn. https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/d ... bensin.jpg

Varje cylinder har fyra ventiler (små cirklar inne i de stora cirklarna), som måste öppna och stänga i rätt tid. Ventilerna trycks ner i rätt ögonblick av en komponent som snurrar i EXAKT rätt hastighet tack vare kamremmen. Går kamremmen av så slås ventilerna sönder/böjs mot kolvarna, och kolvarna kan också ta skada. Kort sagt en krock inuti motorn. Inga problem - man har full valfrihet mellan att låta en verkstad plocka isär motorn i små beståndsdelar eller att byta hela motorn. Inget av vilket är små jobb och inget av de är billiga. Alternativ tre är att sälja/skrota bilen, eftersom det kan bli billigare att köpa en "ny" bil.

Så om du inte vill byta bort din fina och rostfria dragbil mot en annan bil, sluta kör bilen tills kamremmen är bytt!
Tack för förklaringen!
Nej, det tänkte jag väl inte direkt. Jag undrade var kamremskåpan satt, så jag kan kolla hur illa ställt det är med kamremmen. :)
Och när jag tittat, om den verkligen inte alls verkade vara i så dåligt skick, hade jag övervägt att kanske köra med bilen max en handfull gånger till innan bytet.
av Schmoyoho
Lucif3r skrev:Du har fel på en liten detalj, Schmoyoho. TS har en 10V, så det är bara 2 ventiler per cylinder :P ;)

Bra förklaring i övrigt :-)-)
Trodde 10V hade 126 hk på 850 :( Toppen på bilden är dessutom från en V70 -02, kan jag passa på att erkänna :lol:
Lillarapunzel skrev:Tack för förklaringen!
Nej, det tänkte jag väl inte direkt. Jag undrade var kamremskåpan satt, så jag kan kolla hur illa ställt det är med kamremmen. :)
Och när jag tittat, om den verkligen inte alls verkade vara i så dåligt skick, hade jag övervägt att kanske köra med bilen max en handfull gånger till innan bytet.
Bytesintervallet är 8 år och bilen har gått 14 år utan byte. Bilen har alltså gått 175% av bytesintervallet. Det finns inget som heter "kamremmen gick sönder litegrann". Det heter kamremshaveri av en anledning. Om något så har du så när man kan komma en "lite" trasig kamrem just nu, i och med dess ålder.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nä, alla 2.5 10V är på 140/144hk oavsett 850 eller X70. Därimot är 2.0 10V på otroliga 126hk, och är nog en av volvos slöaste motorer någonsin byggd :P

Det går inte se på en kamrem i vilket skick den är i. Om det gått så långt att det faktiskt SYNS på remmen, så kommer den garanterat rasa vid nästa start :roll:

Sen är det ju inte bara just själva remmen som är riskzon, utan även löprullarna.
Som jag sa tidigare så skramlade det om mina löprullar, och dom var "bara" 9år. Höll på att få en hjärtattack när det upptäcktes, jag kunde likagärna ha råkat ut för ett haveri nästa gång jag vred på nyckeln...
Och då var mina löprullar minst 5år nyare än dina!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 159
Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel. Tror felet sitter i m&aum[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]

Den stora annons-tråden