- ons 20 apr 2016, 09:50
#1069056
Hej igen grabbar.
Jo för ett tag sedan så bytte jag oljan i min växellåda, en gammal M45 på 16000mil. Hällde i OKQ8's ATF F/G men blev inte nöjd med detta då jag upplever att växlarna blev trögare att få i än tidigare.
Tänkte eventuellt hälla i motorolja nu som ska vara den reviserade rekommendationen av Volvo, blir -40 här vissa dagar på vintern så jag undrar om ni tror att en 0W-30 eller 0W-40 helsyntet skulle lämpa sig för syftet? Eller bör jag hålla mig till 10W-30/40 som rekommenderas officiellt på medellandet?
Tänker mig att oljor blivit en hel del bättre nu sen '83 då meddelandet skall ha skrivits.
Undrar också lite om hur noga man skall vara med att inte blanda oljorna, Volvo påstår ju att man inte skall blanda ATF och motoroljan men undrar hur noga man bör vara där, måste man spola ur lådan med nåt speciellt eller räcker det med att tappa ur ATFen så gott det går och sedan fylla på motorolja som vanligt?
Eller bör man prova en "riktig" GL-4 växellådsolja? Läst att jänkarna gillar att köra Redline MTL GL-4 i sina M47or.
Hade vart kul också om ni kunde delat med er om vilken olja ni själva kör i era M45, M46 or M47 och om de funkar bra eller dåligt osv.
Tack för svar!
Volvos uttalande i fråga.
http://kurre86.com/bilar/VolvoRacing.se ... 29%20M.jpg
Jo för ett tag sedan så bytte jag oljan i min växellåda, en gammal M45 på 16000mil. Hällde i OKQ8's ATF F/G men blev inte nöjd med detta då jag upplever att växlarna blev trögare att få i än tidigare.
Tänkte eventuellt hälla i motorolja nu som ska vara den reviserade rekommendationen av Volvo, blir -40 här vissa dagar på vintern så jag undrar om ni tror att en 0W-30 eller 0W-40 helsyntet skulle lämpa sig för syftet? Eller bör jag hålla mig till 10W-30/40 som rekommenderas officiellt på medellandet?
Tänker mig att oljor blivit en hel del bättre nu sen '83 då meddelandet skall ha skrivits.
Undrar också lite om hur noga man skall vara med att inte blanda oljorna, Volvo påstår ju att man inte skall blanda ATF och motoroljan men undrar hur noga man bör vara där, måste man spola ur lådan med nåt speciellt eller räcker det med att tappa ur ATFen så gott det går och sedan fylla på motorolja som vanligt?
Eller bör man prova en "riktig" GL-4 växellådsolja? Läst att jänkarna gillar att köra Redline MTL GL-4 i sina M47or.
Hade vart kul också om ni kunde delat med er om vilken olja ni själva kör i era M45, M46 or M47 och om de funkar bra eller dåligt osv.
Tack för svar!
Volvos uttalande i fråga.
http://kurre86.com/bilar/VolvoRacing.se ... 29%20M.jpg
Senast redigerad av 1 Snusebuse, redigerad totalt 0 gånger.