Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abbe_21
tjena har ett väldigt stort problem som måste lösas innan måndag.
har en 244gl aut 82:a

problem: låg i ca 130-140km/h

helt plötsligt smäller det till 2 st väldigt kraftiga knallar sen dör motorn och nu startar han inte.. har gått igenom alla kablar o kollat men kan inte så mycket om motorerna så jag ser inte om det är något som är fel om det inte r en sladd som är lös typ.

det som är nyligen bytt på den är fördelarlock rotor membran tändkabel o tändstift. detta byttes för ca 2 mån sen..

det låter som att han inte vill tända för han går runt och tuggar men tänder inte.. snälla är det någon som vet vad detta kan vara snälla hjälp...
MVH ABBE
av Arne
Öppna oljepåfyllningslocket och dra runt motorn, då ser du om kamaxeln snurrar. Gör den inte det så har kamremmen gått av.
Användarvisningsbild
av Caffis
Förmodligen Vad har du för motor? kan säga att det var inte bra att det small till, har kört av en rem själv, den bara dog tyst.(Ingen smäll) det var bara att sätta dit en ny rem.
av abbe_21
tackar ska genast springa oh kolla detta...
av abbe_21
kollade kammen men den va hel... men efter lite letande hittade jag felet... det var den lilla sladden till brytarspetsen som hade gått av =) så nu vet jag hur man fixar d iallafall=) tack för alla svar
mvh abbe
Användarvisningsbild
av fxr-90
Den sladden gick av med två rejäla knallar..

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]

Jo, men valmöjligheten finns. Om det är […]

Felkod B5

Försökte gå in på l&aum[…]