Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
va ute på lite åkning i helgen och lät en polare köra. han råkade halvmissa en bil när vi skulle köra ut från en väg. slängde i backen och drog på ganska hårt (stackarn vart lite stressad). då knackade det till rätt rejält från bakaxeln någonstans.

det känns eller hörs inget konstigt när man åker eller står utanför och lyssnar när bilen åker förbi. det enda som vart efter dedär är, när man lägger ur OD:n så klonkar/smäller de till bakifrån. blir som ett glapp. låter såklart inte lika otäckt om man frikopplar. men det finns där utan minsta tvekan... man kan inte framkalla det på något annat sätt i körningen när man växlar manuellt. har ju inte testat vara jättehård med den, mer än å lägga en kort rem för sakens skull.. :-DD

245-78 OD låda originalaxel bak.
Skulle kolla på kardankorsen först, och dom främre länkarmslagringarna bak. Motorkudden under växellådan är nog också "säkert kort". D.v.s det håller inte så länge på en overdrivelåda som läcker lite olja
så det är kors eller kuddar man ska "oroa" sig för?
I så fall är de ju ingen sak. för den ska stå i sommar. Då har man gott om tid på sig att byta. kanske tar allt gummi i bakvagnen på denna också isf.

Lådan läcker oroligt nog inte en droppe. va under i lördags och kollade då jag passade på att byta ljuddämparen..
Om det börjat läcka olja i pinjongtätningen kan det hänt något med bakaxeln. Om du tar kraftigt i kardanstången upp och ner så får det inte glappa. Det kan ha gått ett lager där.
ska ha den på jobbet den här veckan ut bara. har bytt bort crossen mot 2 bakaxlar (ena är 10:31), 2 kompletta kardan, en OD låda, koppling med svänghjul, diverse inredning, motorkudde, spakställ, hjälp att byta ut det, få 2 bilar tonade rutor, och en himla massa annat kraffs.
Skall fixa den här bilen i helgen, sen har jag allt jag behöver till GLE:n inför vintern att pilla med (man kör väll sig less i sommar och fixar i mer godis till nästa gång så man får längta lite).
gav 500kr för crossen och har lagt ner 1000kr på dom 4åren jag haft den....
Å så ska jag ta fram GLT:n på söndag. sommarglida i finbilarna! Längtar

Så jag hoppar nog å kräla under en extra gång för å känna efter den här gången.. :-)))))
Men tack för tipsen iaf! Är säkert till nytta i framtiden! :-)-)

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]